کد خبر: ۷۹۷۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

بیانیه مشترک ۵۴ کشور جهان درباره حوادث اخیر ایران

در ادامه بیانیه این ۵۴ کشور آمده: با توجه به این پیش زمینه، ما اینجا مراتب نگرانی شدید و ناراحتی عمیق خود از آنچه برای مهسا امینی ۲۲ ساله روی داده را اعلام می‌کنیم...
بیانیه مشترک ۵۴ کشور جهان درباره حوادث اخیر ایران
آفتاب‌‌نیوز :

میشل تیلور، نماینده دایم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید آمریکا روز جمعه به همراه ۵۳ کشور دیگر جهان بیانیه مشترکی صادر کرده‌اند و ازایران خواسته‌اند ضمن ترتیب دادن تحقیقات دقیق، شفاف و بی‌طرفانه درباره نحوه جان باختن مهسا امینی به منشور‌های حقوق بشر که به آن‌ها پیوسته احترام بگذارد.

این بیانیه که نسخه‌ای از آن را خانم تیلور در توییتر منتشر کرده چنین آغاز می‌شود: «حدود ۳۰ سال بعد از (دور هم آمدن کشور‌های جهان بر سر مفاد) اعلامیه وین، ما بر خود دانستیم که از فرصت استفاده کنیم و بر عهدی که جامعه جهانی در آن زمان خود را به آن متعهد شد مجددا تاکید کنیم؛ این که کشور‌ها به سمت احترام کامل و برابری و رعایت حقوق بشر زنان حرکت کنند».

در ادامه بیانیه این ۵۴ کشور آمده: «با توجه به این پیش زمینه، ما اینجا مراتب نگرانی شدید و ناراحتی عمیق خود از آنچه برای مهسا امینی ۲۲ ساله روی داده را اعلام می‌کنیم؛ کسی که در هنگام بازداشت پلیس آن هم به علت رعایت نکردن موازین آنچه «حجاب مناسب» خوانده شده است. ما همراه می‌شویم با کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، نهاد زنان سازمان ملل و گزارشگران ویژه حقوق بشر این سازمان...»

به نوشته بی بی سی، در این بیانیه از ایران خواسته شده هر چه زودتر تحقیقات شفاف، دقیق و بی‌طرفانه‌ای را برای یافتن نحوه جان باختن مهسا امینی ترتیب دهد.

ایران همواره به گزارش‌های کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد بی‌اعتناست و آن‌ها را متاثر از انگیزه‌های سیاسی کشور‌های غربی می‌داند.

گفتنی است که بسیاری از زنان سرشناس جهان به اعتراضات ایران واکنش نشان داده اند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین