کد خبر: ۷۹۸۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
امان‌الله قرائی، جامعه‌شناس:

دهه هشتادی‌ها تاریخ‌ساز هستند نه دنباله‌رو تقدیر

یک جامعه‌شناس با بیان این که «دهه هشتادی‌ها تاریخ‌ساز هستند نه دنباله‌رو تقدیر»، گفت: جوانان و نسل جدید دهه هشتادی در مرحله خودمختاری که نوعی تکامل ذهنی و فکری است، قرار دارند، مرحله‌ای که مشروعیت کاریزماتیک در آن، رخت می‌بندد.
دهه هشتادی‌ها تاریخ‌ساز هستند نه دنباله‌رو تقدیر
آفتاب‌‌نیوز :

یک جامعه‌شناس با بیان این که «دهه هشتادی‌ها تاریخ‌ساز هستند نه دنباله‌رو تقدیر»، گفت:جوانان و نسل جدید دهه هشتادی در مرحله خودمختاری که نوعی تکامل ذهنی و فکری است، قرار دارند، مرحله‌ای که مشروعیت کاریزماتیک در آن، رخت می‌بندد.

به گزارش نامه نیوز، مهم‌ترین بخش‌های گفت‌و‌گوی امان‌الله قرایی‌مقدم را در ادامه می‌خوانید:

*ویژگی این دوره و این نسل از دیدگاه جامعه‌شناسی این است که در مرحله خودمختاری قرار دارد. خودمختاری تنها یک واژه نیست و یک تئوری به دنبال آن است . به این معنا که جوانان ما به خصوص دهه هشتادی‌ها مرحله سنت خواهی و دنبال‌روی را پشت سر گذشته و در مرحله خودمختاری به سر می‌برند. یعنی از عقل و فهم و منطق خودشان پیروی می‌کنند و از دریافت‌های فکری ریش‌سفیدان و بزرگترها یا اینکه رسم و رسوم چیست و ... دنبال‌روی نمی‌کنند.

*این نظر دیوید رایزمن جامعه شناس بزرگ آمریکایی است که می‌گوید، جوامع از سه مرحله سنت خواهی، دنبال‌روی و خودمختاری عبور می‌کنند. کشور ما هم این مراحل را پشت سر گذشته و اکنون به جایی رسیده که جوانان و نسل جدید دهه هشتادی در مرحله خودمختاری قرار گرفته است. مرحله‌ای که نوعی تکامل ذهنی و فکری است. از نظر رایزمن، مکتب فرانکفورت و ماکس وبر در این مرحله مشروعیت عقلانی در جامعه حاکم می‌شود و مشروعیت سنتی و کاریزماتیک رخت می‌بندد.

*در جوامع توسعه یافته بر اساس سود و زیان و عقل و منطق تصمیم گرفته می‌شود و نه اینکه گذشتگان چه گفتند و سنت‌ها چطور بوده است. جوانان کشور ما نیز امروز در این مرحله قرار گرفته و خواهان چنین جامعه‌ای هستند. آنها در مرحله خودمختاری بوده و همه اقدامات و رفتارها را با عقل و منطق خود می‌سنجد. یک دختر جوان در این نسل دیگر حرف‌ها مادر و مادربزرگ خود را نمی‌پذیرد و بر اساس عقل و تحصیلات و فکر و نگاه خود قضاوت می‌کند.

*جان دیویسون شاعر اسکاتلندی می‌گوید «جوانان امروز فریاد می‌زنند. هیچ عملی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ رسمی حرمت‌اش واجب نیست. اینک می‌توان از آن تخطی کرد» در جامعه ما نیز جوانان به این مرحله رسیده‌اند. گوردون چایلد فیلسوف بزرگ می‌گوید که انسان خود را می‌آفریند. جوانان این دوره این تفکر را دارند و معتقدند که انسانها تاریخ را می‌سازند نه اینکه تقدیر از قبل نوشته شده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین