کد خبر: ۷۹۸۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

"خوردنی‌هایی" که یک سرطان مرگبار را به دنبال دارند!

یک فوق تخصص گوارش به تشریح علائم و عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان معده پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر همایون بشیری به مناسبت هفته مبارزه با سرطان (۱۱ تا ۱۷ مهر)  از سرطان معده به عنوان یکی از سرطان های شایع یاد کرد و افزود: این نوع سرطان همچنین شایعترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سرطان معده کوچک و بزرگ نمی شناسد، گفت: احتمال ابتلا به این نوع سرطان در هر سن و سالی وجود دارد و این نوع سرطان در زنان و مردان هم تفاوتی ندارد و در هر دو جنس احتمال بروز آن وجود دارد.

بشیری در خصوص علل و عوامل زمینه ساز ابتلا به این نوع سرطان، از ژنتیک به عنوان یکی از مهمترین آنها یاد کرد و افزود: بطور معمول افرادی که در بستگان نزدیک خود سابقه ابتلا به سرطان معده را داشته باشند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.

وی به نقش مهم تغذیه هم در ابتلا به این نوع سرطان اشاره کرد و افزود: مصرف غذاهای سرشار از نیترات مانند انواع غذاهای فرآوری شده از جمله غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس و... احتمال ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد.

بشیری گفت: همچنین مصرف غذاهای اکسیده مثل ته دیگ سوخته و قسمت های سوخته کباب و نان هم احتمال ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف غذاهای خیلی تند و خیلی شور مانند انواع ترشی و نیز مصرف غذاهای مانده را از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به این سرطان عنوان کرد.

وی همچنین از مصرف الکل و مواد مخدر به عنوان دیگر ریسک فاکتورهای مهم در ابتلا به سرطان معده یاد کرد.

بشیری میکروب هلیکوباکترپیلوری را هم یکی دیگر از ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان معده عنوان کرد و افزود: این میکروب عامل شایع عفونت معده است و تقریبا ۸۰ درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند. البته لزوما وجود این باکتری در معده نمی‌تواند به تنهایی عامل ایجاد سرطان معده باشد و عوامل زمینه ساز دیگری در این زمینه نقش دارند که در یک پروسه طولانی مدت بتوانند این عفونت را در نهایت به سرطان معده تبدیل کنند.

بشیری از چاقی و اضافه وزن هم به عنوان ریسک فاکتور دیگر در ابتلا به این نوع سرطان یاد کرد.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با تاکید بر لزوم تشخیص زودهنگام این نوع سرطان گفت: هرچه سرطان معده زودتر تشخیص داده شود، پیش آگهی بیماری بهتر خواهد بود و بیمار سرنوشت بهتری پیدا می کند.

بشیری با اشاره به خطرات بیشتر سرطان معده در افراد کم سن و سال گفت: هرچه سن افراد هنگام ابتلا به این نوع سرطان پایین تر باشد، بیماری می تواند به شکل خطرناکتری ظاهر شود.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با تاکید بر لزوم شناسایی به موقع علائم سرطان معده، از سیری زودرس، بی اشتهایی، سنگینی سر معده، دردهای مبهم ناحیه شکم، کاهش وزن بی دلیل، حالت تهوع و استفراغ متعاقب غذاخوردن و تغییر رنگ مدفوع به سیاه به عنوان شایعترین علائم سرطان معده یاد کرد.

وی افزود: همچنین کم خونی غیرقابل توجیه که با علائمی مانند رنگ پریدگی، خستگی زودرس و ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد می تواند از دیگر علائم ابتلا به سرطان معده بشمار رود.

بشیری به درمان این نوع سرطان هم اشاره کرد و افزود: برای درمان در صورت تشخیص زودهنگام و عدم گسترش تومور به سایر ارگان ها، بهترین روش انجام جراحی و خارج کردن تومور است و برای محکم تر کردن درمان می توان در کنار آن از روش های شیمی درمان هم استفاده کرد، اما اگر تومور در بدن گسترش پیدا کرده باشد راهی برای جراحی نیست و همان شیمی درمان تجویز می شود.

این فوق تخصص گوارش در ادامه با بیان اینکه سرطان یک شبه به وجود نمی آید، گفت: قطعا یک بافت از مراحلی عبور می کند که تبدیل به بافت سرطانی شود و اگر در این پروسه بتوان آن را تشخیص داد کمک موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده خواهد بود. در همین راستا شناسایی ضایعات پیش سرطانی که در آینده احتمال دارد تبدیل به سرطان شوند بسیار مهم است و این ضایعات تنها از طریق آندوسکوپی معده قابل تشخیص اند.

بشیری گفت: در کنار اینها افراد باید به علائم هشدار دهنده هم توجه داشته باشند و هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند که از جمله مهمترین این علائم کاهش وزن غیرقابل توجیه، کم خونی بدون دلیل، بزرگ شدن غدد لنفاوی به ویژه درناحیه گردن و استخوان ترقوه، استفراغ حاوی خون و احساس گیرکردن غذا در مسیر گلو است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین افرادی که در آنها سابقه فامیلی ابتلا به این نوع سرطان وجود دارد، باید بیش از همه مراقب بوده و مراقبت های لازم را داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین