کد خبر: ۷۹۸۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶

ضرغامی: دنیا دوست دارد ایران را ببیند، دشمن نمی‌گذارد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دنیا دوست دارد ایران را ببیند، اما دشمن نمی‌خواهد ایران را ببیند، هر کار بتواند انجام می‌دهد تا این شرایط فراهم نشود.
ضرغامی: دنیا دوست دارد ایران را ببیند، دشمن نمی‌گذارد
آفتاب‌‌نیوز :

اختتامیه هفته گردشگری عصر روز دوشنبه یازدهم مهرماه ۱۴۰۱ در موزه ملی با حضور تعدادی از سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران، رییس سازمان جمعیت هلال‌احمر و جمعی از نمایندگان مجلس و فعالان گردشگری برگزار شد. این هفته از پنجم مهرماه برابر با ۲۷ سپتامبر آغاز شد و تا دوشنبه یازدهم مهرماه ادامه داشت. قرار بود در این اختتامیه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز حضور داشته باشد که مجری مراسم گفت که قالیباف بنا به ملاحظاتی و البته به دلیل حضور جلسه‌ای دیگر در این برنامه حاضر نشده است.

رییس کمیته گردشگری در مجلس:‌ آقای ضرغامی بعد از یک سال منتظریم زیر میز بزنید

در ادامه سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون فرهنگی و رییس کمیته گردشگری مجلس در سخنانی درباره اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری، اظهار کرد: آمار و ارقام حکایت از این دارد که در صنعت گردشگری بسیار کوتاهی کردیم. با وجود آن‌که با آمدن این دولت، روحی به این صنعت دمیده شده، اما همچنان کار برای انجام دادن زیاد است و تلاش‌ها کم است، نیاز مبرم بر این است که مشاوران زبردستی در کنار وزیر قرار گیرند. اگر خود را غنی از مشورت گرفتن بدانیم نمی‌توانیم مرکب را به مقصد برسانیم.

رییس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس ادامه داد: بودجه‌ریزی در وهله اول و تا درصد بالایی در اختیار دولت و وزارتخانه است و اصلا لایحه بودجه اسم مجلسی ندارد. مجلس می‌تواند پیشنهاداتی را برای کاهش و افزایش بودجه بدهد، ولی باید رأی آورد. برای راگیری نهایی هم نظر دولت حاکم است، بنابراین بیش از ۹۰ درصد بودجه دولتی است.

او خطاب به مسؤولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در مجلس تا زمانی که کمیسیون تخصصی دارید، فراکسیون محلی از اعراب ندارید. متولی امور شما کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و از گذشته تا امروز مسیر را اشتباه رفته‌اید.

این نماینده مجلس همچنین خطاب به ضرغامی گفت: در موضوع سرمایه‌گذاران خصوصی به عنوان متولی این امر همچنان چشم براه و مترصد زیر میز زدن‌های شما هستیم، چه بسا در یک سال زیر میز زده باشید که البته ما ندیده‌ایم، منتها آن‌چنان باید زیر میز بزنید که صدای آن مثل مصاحبه چند روز پیش ما در دنیا در بوق و کرنا شود.

او افزود: به شخصه سرمایه‌گذاری را معرفی کردم، اما اندر خم یک کوچه ناپدید شد؛ کوچه بروکراسی اداری و این همان‌جاست که باید زیر میز بزنید. دست سرمایه گذار را باید بوسید باید قدردان بخش خصوصی باشیم و دستگیری کنیم. در این یک سال دستگیری که ندیدیم ولی فراری دادن زیاد دیدیم، هرچند آمار شما در یک هفته چیز دیگر است، اما آنچه به عینه مشاهده کردم خلاف آمار و ارقامی بوده که به ملت ارایه شده است.

محفوظی اضافه کرد: ظرفیتی را در آبادان معرفی کردم که آقای ضرغامی در آن گرمای طاقت فرسای تابستان هم از نزدیک مشاهده کردند، پیگیری‌هایی هم در آغاز داشتند، اما مغفول زمان شد.

عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ادامه این سخنان گفت: از مجلس راضی هستم. دو سه هفته پیش قانونی برای کمک به صنعت برق پیشنهاد شده بود که البته ضروری است و یکی از مفاد این بود که قیمت‌ها تعدیل شود، اما همین قانون در صنعت هتلداری نقش مخرب داشت، نامه‌ای به آقای قالیباف فرستادم و به کمیسیون انرژی ارجاع دادند و در نهایت، این طرح به کمیسیون برگردانده شد، الان هم پیگیری می‌کنیم. مصوبه گاز هم خیلی کمک‌کننده بود. از مجلس تشکر می‌کنم ولی ما در ابتدای راه هستیم.

او ادامه داد: در موضوع پرواز محدودیت جدی داریم، در دولت هم آن را مطرح کردم. حدود ۴۰ شرکت هواپیمایی داریم، درحالی که در همه جای دنیا سه چهار شرکت دارند، اینجا هر کسی یک هواپیما خریده یا اجاره کرده شرکت هواپیمایی دارد، ولی در نهایت ظرفیت ناوگان هوایی محدود است. با وزیر راه هم صحبت کردم که به این موضوع رسیدگی کند.

ضرغامی همچنین گفت: گردشگری صنعت فرابخشی است و همه باید همکاری کنند، مخصوصا این‌که وزارتخانه ما به لحاظ بودجه جزو فقیرترین وزارتخانه‌ها است، اما بالقوه در حوزه رگولاتوری جزو قوی‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شویم.

وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی خطاب به محفوظی گفت: وقتی یک صنعتی می‌خواهد پا بگیرد تا مدتی همه باید زیر پر و بال آن را بگیرند. مثل صنعت خودرو که سال‌هاست از آن استفاده می‌کنیم، با وجودی که استاندارد ندارد، ‌ اما توجیه این بود که این صنعت باید پا بگیرد، یک منطقی داشته است. حالا صنعت گردشگری راه حلش این است که زیر بغل آن را بگیرند، نمی‌گوییم مجلس به ما پولی بدهد، بحثمان بودجه نیست، کمااینکه همین مجلس دویست میلیارد تومان به بودجه وزارتخانه ما اضافه کرد.

او با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی گردشگری، تاکید کرد: نمایندگان مجلس و دولت برای رفع این موانع باید کمک کنند. امروز آقای رییسی در جریان بازدید از موزه ملی قول جدی دادند، ما از ایشان همین مطالبات را داشتیم، همه باید کمک کنند. یک سال گذشته و تا سال دوم باید کارهای بزرگ انجام دهیم.

ضرغامی گفت:‌ ما خیلی کار زمین مانده داریم. باید کار بخش خصوصی را آنقدر با تعصب پیگیری کنیم که این شبهه برای دستگاه‌های اطلاعاتی پیش آید که انگار مدیر در آن کار سهمی دارد و یا شریک است. اگر این شبهه ایجاد شد، یعنی کارتان را درست انجام داده‌اید.

وزیر دولت سیزدهم به پیام دبیرکل سازمان جهانی گردشگری که برای ایران فرستاده است، اظهار کرد:‌ همکاری‌های خوبی با این سازمان داریم. دنیا دوست دارد ایران را ببیند، ایران بزرگ، با ظرفیت و دیدنی، ‌ اما دشمن نمی‌خواهد ایران را ببیند، هر کار بتواند انجام می‌دهد تا شرایط را فراهم نکند و چه خوب آقای زوراب (پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی) ‌ توضیح دادند ایران آماده است که دیگران بیایند آن را ببیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین