کد خبر: ۷۹۸۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

۷۷ رأی موافق فراکسیون انقلاب به وزیر پیشنهادی کار/ گزارش کمیسیون‌های اجتماعی و آموزش درباره زاهدی وفا

سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۷۷ رأی موافق و ۵۴ رأی مخالف از اعضای فراکسیون دریافت کرد.
۷۷ رأی موافق فراکسیون انقلاب به وزیر پیشنهادی کار/ گزارش کمیسیون‌های اجتماعی و آموزش درباره زاهدی وفا
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سومین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی با موضوع بررسی برنامه ها، سوابق و اولویت‌های زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور اتفاق اعضای فراکسیون برگزار شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی مطرح کردند.

وی افزود: در این جلسه بعد از استماع نظرات دو موافق و دو مخالف و صحبت‌های وزیر پیشنهادی، فراکسیون برنامه‌ها و سوابق ایشان را برای تصدی این جایگاه به رأی گذاشت و بر این اساس وزیر پیشنهادی ۷۷ رأی موافق و ۵۴ رأی مخالف برای تصدی این جایگاه از فراکسیون دریافت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

همچنین سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت گزارش این کمیسیون درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه تعاون را اعلام کرد.

حسن لطفی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس بدین شرح است:

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده‌ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی‌ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه‌های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه‌های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیار‌های عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل‌های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند:

الف) شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی

براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی ۴۲۵۶ مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۱ وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.

۲- تابعیت:

حسب استعلام بعمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی‌های بعمل آمده هیچگونه سابقه‌ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان بدست نیامد.

ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

- تحول در روش‌های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش‌های فعلی

- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت‌ها

- انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگ‌ها

- ارتقاء نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی

- بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

- تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های مردم نهاد بویژه تشکل‌های کارگری

- افزایش مستمری بازنشستگان

- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور

- حمایت و تقویت بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون

- افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تامین اجتماعی

- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توامندسازی ایشان

- کاهش آسیب‌های اجتماعی و مهار بحران‌های اجتماعی

ج) بررسی معیار‌های عمومی برنامه‌های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و ...، ۳۷ درصد برنامه‌های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در ۳۹ درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به ۲۴ درصد از احکام اشاره‌ای نشده و در مجموع برنامه‌های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۵۶ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده که البته نمره‌ای «متوسط» ارزیابی می‌شود.

د) بررسی انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده بر اساس معیار‌های عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص‌های «تناسب، واقع گرایی، صراحت و شافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص‌های «آینده نگری و سنجش پذیری»»متوسط «ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب» ضعیف «و» خیلی ضعیف ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها در زمینه‌های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی‌ها بویژه در فرآیند تولید، و ... مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه‌های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آراء مطلوب ارزیابی نمود.

گزارش کمیسیون آموزش

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد:

با توجه تحولات سریع فناوری در عصر جدید، لازم است همه افراد از آموزش‌های لازم فنی و حرفه‌ای برخوردار شوند. همگان ناگزیر به آموختن مهارت‌های جدید می‌باشند. مسلما حل مشکل اشتغال کشور نیز بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای، امکان پذیر نیست.

به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می‌باشد. بویژه پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است که اهمیت این وزراتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه‌ای مشکل اشتغال بیان می‌نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر زاهدی وفا دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا می‌باشد. از سوابق اجرایی ایشان می‌توان به معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر زاهدی وفا به اولویت‌های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

- صدور شناسنامه فنی و حرفه‌ای برای همه کارگران کشور

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه‌ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- مشتری محور بودن مهارت‌ها

- ایجاد پویایی در آموزش‌ها و ارتباط آن‌ها با بازار کار

- هم افزایی با کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی

در پایان ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۲۴/۸/۱۳۹۶ و رفع چالش‌های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در اولویت اول همه معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

بخش سوم: بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می‌باشد، ولی متأسفانه جامعیت لازم و زمان بندی ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می‌باشد و، اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۷۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی «منطبق» و «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۴ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه وتجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به رشته تحصیلی و فعالیت‌های اقتصادی متناسب وظایف با آن وزارتخانه در نهاد‌های دیگر، به نظر می‌رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را داشته باشند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه‌های پیشنهادی جناب آقای دکتر زاهدی وفا نشان می‌دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل اقتصادی مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می‌باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب از جمله معاونت در وازرت امور اقتصادی و دارایی و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین