کد خبر: ۷۹۸۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
یک کارشناس مطرح کرد:

رابطه سیب‌زمینی سرخ‌کرده با سرطان

یک کارشناس بهداشت و ایمنی موادغذایی علوم پزشکی شیراز با استناد به تحقیقات انجام شده، به مردم توصیه کرد که با هدف جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان، سیب‌زمینی برشته شده در روغن را مصرف نکنند.
رابطه سیب‌زمینی سرخ‌کرده با سرطان
آفتاب‌‌نیوز :

زهره فیروزی سه‌شنبه ۱۲ مهر در یک کارگاه آموزشی گفت: جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که سرخ کردن بیش از حد سیب‌زمینی امکان تغییر سلولی در این ماده مغذی و آزاد شده مواد سرطان‌زا خواهد شد.

فیروزی گفت: کارشناسان توصیه کرده‌اند که هنگام سرخ کردن سیب زمینی، از برشته شدن این ماده غذایی خودداری کنیم زیرا سیب‌زمینی برشته حاوی مواد خطرناکی است که خطر ابتلا به سرطان را در پی دارد.

او گفت: علاوه بر سیب زمینی سرخ شده، دیگر اشکال خوراکی که با استفاده از این ماده غذایی تهیه می‌شود، نظیر چیپس، سیب‌زمینی تنوری و کبابی هم اگر موجب برشته شدن بیش از حد شود، امکان تشکیل ماده خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تحقیقات نشان داده که سیب‌زمینی که بیش از حد سرخ، کباب یا تنوری شده و رنگ آن طلایی تیره می‌شود، ممکن است حاوی ماده سمی به نام "آکریل آمید" باشد که به دلیل تغییر سلول‌های غذایی آن تشکیل می‌شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات، به طور کلی سرخ یا برشته کردن بیش از حد همه مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان، برنج، گوشت و گوجه فرنگی و ... به دلیل تبدیل مولکول‌های کربوهیدرات به کربن، منجر به ایجاد خاصیت بیماری‌زایی خواهد شد.

این کارشناس بهداشت و ایمنی موادغذایی گفت: متخصصان سلامتی با استناد به تحقیقات انجام شده به مردم توصیه می‌­کنند که از مصرف بیش از حد مواد غذایی سرخ شده پرهیز کرده و سعی کنند غذاها را به صورت آب پز یا بخار پز تهیه و مصرف کنند.

فیروزی اضافه کرد: برای تهیه سیب زمینی سرخ شده، توصیه می شود درجه اجاق را روی حرارت پایین قرار داده و از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده و به محض طلایی شدن سیب زمینی، عمل سرخ کردن پایان داده شود.

این کارشناس بهداشت و ایمنی موادغذایی همچنین توصیه کرد که قبل از مصرف سیب زمینی سرخ شده از آبکش فلزی یا کاغذ روغنی برای برای روغن­گیری استفاده کرده و با پرهیز از مصرف قسمت‌های زیادی برشته شده آن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین