کد خبر: ۷۹۸۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵

احتمال افزایش روند کرونا در پاییز / پرخطرها واکسن آنفلوآنزا بزنند

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به روند فعلی بیماری کرونا در کشور، گفت: نسبت به چندین ماه قبل روند پایینی از شیوع کرونا را تجربه می‌کنیم ولی ممکن است تا یک یا دو ماه آینده یعنی در اواخر پاییز مجددا روند افزایشی کرونا را شاهد باشیم.
احتمال افزایش روند کرونا در پاییز / پرخطرها واکسن آنفلوآنزا بزنند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بابک عشرتی درباره آخرین خبرها از شیوع واریانت‌هایی از ویروس کرونا، گفت: در بهمن ماه سال گذشته با شکل جدیدی از کرونا با نام امیکرون (BA۱ و BA۲) مواجه بودیم که تاکنون نیز با زیرواریانت‌هایی از همین سویه (BA۴ و BA۵) درگیری داریم. هرچند اشکال جدیدی از امیکرون هم در جهان به وجود آمده است، اما فکر نمی‌کنم هنوز اشکال جدید را در کشور شناسایی کرده باشیم.

وی با اشاره به کاهش بار ویروس کرونا،‌ تصریح کرد: نسبت به چندین ماه قبل روند پایینی از شیوع کرونا را تجربه می‌کنیم، ولی ممکن است تا یک یا دو ماه آینده یعنی در اواخر پاییز مجددا روند افزایشی کرونا را مشاهده کنیم.

او با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شرایط بیماری طی روزهای آتی بر اساس مدل‌ها برآورد می‌شود، اظهار کرد: قضاوت درباره اینکه افزایش موارد طی ماه‌های آتی چگونه خواهد بود، هنوز زود است. هرچند بعید است که افزایش موارد، مشابه آنچه که در تابستان ۱۴۰۰ با گونه دلتا ویروس تجربه کردیم، باشد؛ اما بازهم غافلگیری از سوی کووید۱۹ بعید نیست.

عشرتی درباره احتمال بروز موج هشتم کرونا،‌ بیان کرد: اینکه افزایش موارد ابتلا به کرونا منجر به بروز موج هشتم خواهد شد یا خیر نیز نیازمند زمان و بررسی‌های بیشتر است.

او درخصوص پیش‌بینی‌ها از روند بروز آنفلوآنزا طی سال جاری نیز گفت: اگر قرار باشد که افزایش موارد آنفلوآنزا را داشته باشیم،‌ این موضوع باید از الان به بعد خود را در موارد بستری و سرپایی نشان دهد. معمولا وقتی بار ویروسی کاهش یابد،‌ احتمال اینکه ویروس دیگری جایش را بگیرد، وجود دارد؛ به همین دلیل افزایش موارد آنفلوآنزا طی فصول سرد امسال دور از انتظار نیست.

وی افزود: استفاده از ماسک بویژه در فضاهای سربسته به شدت تاکید می‌شود، اما از آن مهم‌تر در رابطه با جلوگیری از گسترش شیوع بیماری‌های ویروسی بویژه آنفلوآنزا، شستن دست‌ها است. از سوی دیگر تزریق واکسن آنفلوآنزا را به کسانی که سن بالایی دارند و یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند توصیه می‌کنیم.

این اپیدمیولوژیست در خاتمه به بازگشایی مدارس اشاره و تاکید کرد: ممکن است برخی از والدین نگرانی‌هایی از حضور فرزندان خود در مدارس داشته باشند، در این زمینه توصیه می‌کنم دقت کنند حتی اگر فرزندشان کوچک‌ترین علامتی مانند گرفتگی صدا،‌ سرفه و... داشت هم نگذارند به مدرسه برود و نسبت به درمان او اقدام کنند تا با برطرف شدن علائم بتواند در مدرسه حاضر شود. در مورد بزرگسالان هم در صورتی که علائم داشته باشند نباید در مجامع حاضر شوند تا انتقال بیماری کنترل شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین