کد خبر: ۷۹۸۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
نیویورک‌تایمز:

آمریکا قصد دارد تایوان را به یک "انبار تسلیحاتی بزرگ" تبدیل کند

مقامات آمریکایی تاکید دارند که تایوان باید تبدیل به یک "خارپشت" با سلاح‌های کافی شود تا در صورت محاصره و حمله ارتش چین به آن، حتی اگر واشنگتن تصمیم به اعزام نیرو داشته باشد، بتواند مقاومت کند.
آمریکا قصد دارد تایوان را به یک
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات کنونی و سابق آمریکا اظهار داشتند، مقامات آمریکایی به دنبال بررسی مانورهای اخیر نیروهای دریایی و هوایی ارتش چین پیرامون تایوان، تلاش‌های خود را برای ساخت یک انبار تسلیحاتی عظیم در این جزیره افزایش می‌دهند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این مقامات افزودند، این مانورها نشان دادند که چین احتمالا به عنوان مقدمه‌ای برای هرگونه حمله به تایوان، این جزیره را محاصره می‌کند و تایوان باید بتواند تا زمانی که آمریکا یا دیگر کشورها تصمیم به مداخله بگیرند، خودش مقاومت کند.

اما این تلاش برای تبدیل تایوان به یک انبار تسلیحاتی با چالش‌هایی رو به روست. آمریکا و متحدانش ارسال تسلیحات به اوکراین را در اولویت قرار داده‌اند که همین امر میزان تسلیحات در زرادخانه‌هایشان را کاهش می‌دهد و سازندگان تسلیحات تمایلی به افتتاح خطوط تولید جدید بدون جریانی ثابت از سفارشات بلند مدت ندارند.

همچنین، مشخص نیست که اگر آمریکا به روند ارسال محموله‌های تسلیحاتی به تایوان سرعت ببخشد، چین چگونه به این مساله واکنش نشان خواهد داد. ‌

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته گفته بود که واشنگتن استقلال تایوان را ترغیب نمی‌کند و این تصمیم آنهاست. آمریکا از سال ۱۹۷۹ میلادی سیاستی پیش گرفته است دال بر اینکه به پکن اطمینان دهد که از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. اما وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ماه گذشته تاکید کرده بود که آمریکا با انجام تبادلات رسمی مکرر و فروش‌های تسلیحاتی، در حال تضعیف این سیاست است.

همچنین، به خاطر نبود مسیرهای زمینی از کشورهای همسایه، آمریکا قادر نخواهد بود به راحتی اوکراین برای تایوان تسلیحات ارسال کند. مقامات می‌گویند، در حال حاضر هدف این است که تضمین کنیم تایوان در صورت مواجه با حمله بی‌سابقه چین به این جزیره، می‌تواند از خودش دفاع کند.

جیکوب استاکس از مرکز "امنیت جدید آمریکا" که زمانی که بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود در زمینه سیاست‌های مربوط به آسیا به وی مشاوره می‌داد، گفت: انبار کردن تسلیحات در تایوان یکی از موضوعات مهم در مذاکرات است. سوال اینجاست چگونه می‌خواهید این انبار کردن تسلیحات را در تایوان انجام دهید که موشک‌هایچینی نتوانند آن را نابود کنند؟

وی افزود: دیدگاه کلی این است که باید کاری کنیم تا میزان زمانی که تایوان می تواند مقاومت کند را افزایش دهیم. اینگونه می‌توانید مانع از رسیدن چین به هدفش شوید.

مقامات آمریکایی بر نیاز تایوان به تسلیحات کوچک‌تر و متحرک که می‌توانند در برابر ناوها و جنگنده‌های چینی کشنده باشند، شدیدا تاکید دارند.

تسلیحات نوع "شلیک و فرار" در ارتش اوکراین بسیار محبوب هستند. نیروهای ارتش اوکراین در برابر نیروهای روسی بیشتر از موشک‌های هدایت شونده ضد تانک NLAW و جاولین دوش پرتاب و موشک‌های ضد هواپیمای استینگر استفاده کرده‌اند.

برای تبدیل تایوان به یک "خارپشت"، موجودی پر از ساز و برگ جنگی که حمله به آن پرهزینه خواهد بود، مقامات آمریکایی تلاش کرده‌اند تاهمتایان تایوانی خود را ترغیب کنند تا بیشتر از این نوع تسلیحات سفارش دهند و کمتر به طرف سیستم‌هایی که برای یک جنگ زمینی متعارف استفاده می‌شوند همچون تانک‌های ام ۱ آبرامز روی بیاورند.

مقامات پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا نیز از مارس سال جاری میلادی مرتبا در حال صحبت درباره این مسائل با کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکایی هستند.

دولت بایدن دوم سپتامبر اعلام کرد که ششمین بسته تسلیحاتی برای تایوان را تایید کرده‌است؛ فروش ۱.۱ میلیارد دلاری که شامل ۶۰ موشک ضد ناو هارپون می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین