کد خبر: ۷۹۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با جوزپ بورل

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب (۱۳ مهر) با «جوزپ بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بصورت تلفنی گفتگو کرد.
گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با جوزپ بورل
آفتاب‌‌نیوز :

در تماس تلفنی جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان در مورد آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها، روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و تحولات اخیر در ایران تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در مورد همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا توافقات خوبی بعمل آمده است، از تلاش سازنده بورل و انریکه مورا درخصوص گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها تشکر کرد و گفت: در نیویورک بصورت فعال، رفت و برگشت پیام غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد و در مجموع در نیویورک و وین گفت‌وگوهای رو به پیشرفتی داشته‌ایم.

وی در مورد تحولات داخلی کشورمان نیز اظهار کرد: ما وفق قوانین داخلی خود موضوع درگذشت خانم مهسا امینی را با جدیت دنبال می‌کنیم تا ابعاد موضوع روشن شود. دستگاه قضایی با قاطعیت این موضوع را در دستور کار دارد. به‌زودی گزارش علمی و فنی دقیق پزشکی قانونی منتشر خواهد شد.

وزیر امور خارجه افزود: ما مطالبات مسالمت‌آمیز را حق مردم می‌دانیم و همواره به آن توجه می‌کنیم، اما صف آنها از اغتشاشگرانی که آمبولانس‌ها را به آتش می‌کشند، بانک و اماکن عمومی را تخریب می‌کنند و با سلاح سرد و گرم به مردم و پلیس حمله می‌کنند یا به اقدامات تروریستی مبادرت می‌ورزند، کاملا جداست و با آشوبگران و تروریست‌ها مطابق با قانون برخورد قاطعی خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان هشدار داد: اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی‌اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده‌اند اقدام سیاسی شتابزده‌ای کند، به آن پاسخ متقابل می‌دهیم.

جوزپ بورل نیز در پاسخ، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات لغو تحریم‌ها، بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تاکید کرد.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما در اتحادیه اروپا آماده هرگونه همکاری برای نیل به توافق هستیم.

بورل توافقات اخیر میان ایران و آژانس را امیدوارکننده و گام مهمی در مسیر توافق وین خواند.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین اظهار کرد: می‌پذیرم که آشوب و تروریسم موضوعی است که با اعتراضات مسالمت‌آمیز - که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود - تفاوت دارد.

وی افزود: درصدد نیستیم روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین