کد خبر: ۷۹۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲
رایس فرضیه آغاز جنگ سرد میان روسیه و آمریکا را رد کرد

سخنان شدید‌اللحن رایس علیه روسیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به ادامه روند ورود«روسیه مستبد در داخل و ستیزه‌جو در خارج» به گستره اقتصاد جهانی ابراز تردید کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، در بخش‌هایی از سخنرانی‌اش در بنیاد جرمن مارشال در واشنگتن گفت: «به دلیل حمله هفتم اوت روسیه به گرجستان تقاضای این کشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی هم اکنون مورد سوال قرار گرفته است».

رایس افزود: «همچنین تلاش روسیه برای پیوستن به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز مورد تردید است».

اما در سخنان رایس به هیچ اقدام تلافی جویانه اشاره نشد. مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند واشنگتن علاوه بر تعلیق همکاری نظامی و هستهی غیر نظامی خود با روسیه اقدامات دیگری را نیز بررسی می‌کند.

رایس بر این امر تاکید کرد که دیمیتری مدودف، رییس جمهور فدراسیون روسیه و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور اگر چه به دلیل قاطعیت خود محبوبیت دارند، اما ممکن است از لحاظ سیاسی زیان ببینند.

وی گفت: «هدف استراتژیک ما هم اکنون این است که به رهبران روسی به طور واضح توضیح دهیم که انتخاب‌هایشان این کشور را در یک خیابان یک طرفه به سوی انزوا قرار داده است که خودشان بر خود تحمیل کرده‌اند. روسیه باید برای رسیدن به پتانسیل کامل خود، در ساختارهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی حضور داشته باشد و یا این که فقط یک تجهیز کننده انرژی باقی بماند».

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: «رهبران روسی نخواهند توانست به هدف اولیه جنگ خود با گرجستان که برداشتن دولت ساکاشویلی بود برسند».

وی که متخصص روسیه و اتحاد پیشین شوروی است، اعلام داشت: «اقدامات روسیه در قبال گرجستان نیز بخش دیگری از الگوی رفتاری رو به وخامت این کشور طی چندین سال است».

وی به چندین مورد از این الگوی بدرفتاری همانند استفاده از نفت و گاز به عنوان اسلحه سیاسی، تعلیق یک جانبه پیمان نیروهای متعارف در اروپا، تهدید به هدف قرار دادن کشورهای آرام با تسلیحات هستهی، فروش تسلیحات به کشورها و گروه‌هایی که امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کنند و اتهامات نقض حقوق بشر در خود روسیه اشاره کرد.

رییس وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «تصویری که از این الگوی رفتاری به وجود آمده یک روسیه بسیار مستبد در داخل و پرخاشگر در خارج است».

این دیپلمات آمریکایی عنوان داشت، حمله روسیه به گرجستان مسیری را که رهبران روسی در پیش گرفته‌اند مشخص کرده است و ما را به یک لحظه حیاتی برای روسیه و جهان رسانده است.

وی اظهار کرد، روسیه در حال بهانه جویی برای رفتار خود در انتقاد از گسترش ناتو به سمت شرق اروپا است.

وی گفت: «با وجود تمام اختلافات میان دو دولت، واشنگتن به حمایت از انتقال دانشجویان و دانشگاهیان میان دو جامعه روسیه و آمریکا ادامه خواهد داد».

رایس افزود: «آمریکا و اروپا مقابل هر گونه تلاش روسیه برای شرکت دادن ملت‌های حاکم و آزاد در حوزه کهن نفوذ خود خواهند ایستاد و به روسیه اجازه نخواهند داد آینده جامعه اروپا و آمریکا را وتو کند».

وی همچنین این فرضیه را مبنی بر آغاز جنگ سرد میان روسیه و آمریکا رد کرد.

رایس با وجود انتقاد از روسیه به دلیل دخالت در جنگ گرجستان با اوستیای جنوبی، اذعان کرد که حکومت گرجستان می‌توانست به وقایع ماه گذشته در اوستیای جنوبی واکنش بهتری نشان دهد.

وی افزود: «ما به دوستان گرجی خود هشدار دادیم که روسیه آن‌ها را دست خواهد انداخت و وقتی این طعمه (گرجستان) را قورت دهد، به موضع خودش باز می‌گردد».

رایس در آخر اعلام کرد: «امید دارم روسیه نهایتا کندن گودالی را که با به رسمیت شناختن آبخازیا و اوستیای جنوبی آغاز کرده، متوقف کند».

شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران عنوان کرد که رایس پیش از سخنرانی خود، هم پیمانان آمریکا و سرگی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه را از طریق تلفن در جریان این سخنرانی قرار داده بود.

مک کورمک بدون اعلام جزییات بیشتر عنوان داشت، رایس به لاوروف گفت که در مورد روسیه و جایگاه روسیه در سیستم بین‌المللی سخن خواهد گفت.

از سوی دیگر، ماکسیم مدودکا، مقام بلندپایه وزارت اقتصاد روسیه در امور مذاکرات تجاری، در مصاحبه با روزنامه طرفدار کرملین "ایزوستیا" گفت: «ما در کوتاه‌ مدت بدون سازمان تجارت جهانی نخواهیم مرد و حتی ممکن است چیزی هم به دست آوریم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین