کد خبر: ۷۹۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

قیمت نفت پرواز کرد

تصویب کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز از سوی وزیران اوپک پلاس به همراه تحریم‌های غرب علیه ایران و ونزوئلا و روسیه از یکسو و مشکلات در برنامۀ تولید کشور‌هایی نظیر نیجریه و آنگولا از سوی دیگر، موجب شده تا اثر واقعی توافق اخیر در عمل کمتر از ۲ میلیون بشکه و حداکثر در حد ۱ تا ۱.۱ میلیون بشکه شود.
قیمت نفت پرواز کرد
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی توافق وزیران اوپک پلاس با بزرگ‌ترین کاهش تولید از سال ۲۰۲۰، به بالاترین رکورد سه هفته اخیر صعود کرد.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۷ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و در ۹۳ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت در طول معاملات چهارشنبه، تا رکورد ۹۳ دلار و ۹۶ سنت پیش رفت که بالاترین رکورد از ۱۵ سپتامبر بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۸۷ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در دو روز گذشته، رشد چشمگیری داشته‌اند.

تصویب کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز از سوی وزیران اوپک پلاس، می‌تواند از قیمت‌های نفت که به دلیل ترس از رکود اقتصادی، افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و رشد ارزش دلار آمریکا، از ۱۲۰ دلار به حدود ۹۰ دلار نزول کرده‌اند، حمایت کند.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازار‌های مالی شرکت سیتی ایندکس گفت: نفت هفته جاری با انتظار برای کاهش تولید اوپک پلاس، روند افزایشی پیدا کرد، اما تأثیر کاهش تولید با در نظر گرفتن این‌که بعضی از اعضای این گروه نتوانسته‌اند مطابق سهمیه، تولید کنند، کوچک‌تر خواهد بود. اوپک پلاس در اوت، ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز کمتر از سقف هدف‌گذاری شده، نفت تولید کرد.

اعضای گروه «اوپک پلاس» روز چهارشنبه ۵ اکتبر بر سر کاهش ۲ درصدی تولید نفت توافق کردند. بدین ترتیب روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود؛ سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازار‌های جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع پوتین و ماشین جنگ کرملین تمام خواهد شد.

قیمت نفت که تنها ۳ ماه پیش و در بحبوحه جنگ اوکراین به مرز بشکه‌ای ۱۲۰ دلار رسیده بود، در حال حاضر و در پرتو نگرانی‌ها از رکود جهانی و همچنین بالارفتن نرخ بهره در آمریکا و تقویت دلار به مرز ۹۰ دلار رسیده است.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر نفت عربستان با اشاره به منفعل بودن بانک‌های مرکزی در سراسر جهان و اقدامات «تاخیری» آن‌ها در مقابله با تورم فزاینده، تصریح کرد که لازم بود اوپک پلاس در این زمینه نقش فعالی ایفا کند.

مشخص نیست کاهش ۲ درصدی عرضه برای دنیایی که روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند در طولانی‌مدت تا چه اندازه بر قیمت نفت و گاز آنهم در آستانه زمستان تاثیر داشته باشد؛ با این حال بلافاصله بعد از اعلام این تصمیم، قیمت نفت خام برنت حدودا بشکه‌ای ۳ دلار افزایش یافت و به ۹۳ دلار رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین