کد خبر: ۸۰۱۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

تکرار اظهارات مداخله‌جویانه بلینکن درباره ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در دانشگاه استنفورد با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران،‌ بر تلاش واشنگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران تاکید کرد.
تکرار اظهارات مداخله‌جویانه بلینکن درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، آنتونی بلینکن با حضور در یک جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه استنفورد در پاسخ به سوالی درباره زندانیان آمریکایی در ایران، با توجه به حادثه اخیر در زندان اوین گفت: ما برای آزادی تمامی آمریکایی‌هایی که به طور غیرقانونی زندانش شده‌اند، تلاش می‌کنیم، از جمله سیامک نمازی و عماد شرقی که در ایران در زندان اوین هستند. ما هر روز روی این موضوع کار می‌کنیم.

بلینکن با اشاره به حادثه چند شب پیش در زندان اوین گفت: ما وقتی موضوع اوین را فهمیدیم، فورا با کشورهای مختلف در سراسر دنیا، از جمله حافظ منافع ما سوییس، که ممکن بود اشراف بهتر واطلاعات بیشتری درباره آنچه در داخل ایران رخ می‌دهد، داشته باشند، تماس گرفتیم تا مطمئن شویم به دو شهروند ما در آن‌جا آسیبی نرسیده است.

او با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره اتفاقات اخیر ایران مدعی شد: این بازتاب نارضایتی و خشمی بزرگ در میان بسیار از مردم در جامعه ایران نسبت به مسیر کشورشان و اداره آن است.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اخیرش، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که بعد از اتفاق رخ داده در زندان اوین برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه در این ارتباط واکنش نشان دادند و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی اعلام کرد که در ارتباط با اتفاق رخ داده با وزیر خارجه ایران رایزنی کرده است و آنها از وضعیت سلامت زندانیان دو تابعیتی و همچنین شهروندان‌شان که به دلایلی در زندان ایران هستند ابراز نگرانی کردند، گفت: متاسفانه برخی از کشورهای اروپایی و غربی در ارتباط با اتفاق رخ داده در زندان اوین همان رویکردی را که در ارتباط با تحولات اخیر در ایران اعمال کرده بودند در پیش گرفتند. ما شاهد اتخاذ مواضع بی‌اساس، بی‌پایه و رفتارهای پیش‌داورانه، عجولانه، مداخله‌جویانه و غیرقابل قبولی از سوی آنها در این زمینه بودیم، این رفتارها را محکوم می‌کنیم این اتفاق در هر کشوری می‌تواند رخ دهد. ایران کشور مسئولی است. ایران در ارتباط با امنیت شهروندانش مسئولانه عمل می‌کند و در ارتباط با اتباع خارجی که در ایران هستند چنین نگاهی را دارد و مسئولانه عمل می‌کند. رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با برخی رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

او ادامه داد: در ارتباط با اطلاع‌رسانی به این کشورها در رابطه با وضعیت شهروندانشان عمل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مواضع کشورهای غربی و آمریکا در مورد تحولات داخلی ایران و با محکوم کردن اقدامات مداخله‌جویانه آنها تاکید کرد: کشورهایی علیه ما مدعی هستند که خود ناقض حقوق بشر هستند هم راجع به شهروندان خودشان و هم شهروندان کشورهای منطقه و دیگر کشورها. این دست از کشورها قاعدتا صلاحیت اخلاقی برای موعظه دیگران و مداخله در امور دیگر کشورها با تکیه بر حقوق بشر ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اغلب کشورهایی که در حال حاضر به بهانه موضوع حقوق بشر اقدام به مداخله در امور ایران می‌کند، در موضوع حقوق بشر کشورهایی هستند که اتفاقا مرتکب جرائم عدیده‌ای در حق ملت ایران شده‌اند. نقش مستقیمی در اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران داشتند. برخی از این کشورها میزبان گروه‌های تروریستی هستند که دست‌شان به خون ملت ایران آغشته است.

وی اظهار کرد: ما این کشورها را دعوت به عقلانیت می‌کنیم که در داخل کشورشان شرایط و رفتارشان را ببینند و بعد از آن در مورد رفتار دیگران قضاوت کند و به خود اجازه دهد در امور داخلی دیگر کشورها مداخله کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین