کد خبر: ۸۰۱۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

چرا در بیماری‌های ویروسی نباید خوددرمانی کنیم؟

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: معمولا در خوددرمانی بیماری‌های ویروسی، افراد از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند که ما مصرف آن‌ها را تایید نمی‌کنیم؛ زیرا این داروها برای بیماری‌های باکتریایی مناسب بوده و طول درمان را نیز افزایش می‌دهد.
چرا در بیماری‌های ویروسی نباید خوددرمانی کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر امینی در خصوص بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: آنفلوآنزا، بیماری دستگاه تنفسی فوقانی بوده که عامل آن نیز ویروسی شبیه بیماری کرونا است. این بیماری از طریق هوا انتقال پیدا می‌کند و احتمال سرایت آن به دیگران زیاد است. کودکان، افراد کهنسال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند گوارشی، دیابت، قلب و عروق، سل و... ‌دارند نسبت به قشر جوان و میانسال سیستم ایمنی‌ ضعیف‌تری دارند و سطح بیماری این افراد شدیدتر است.

وی درمورد اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده اثربخشی واکسن حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد تخمین زده شده که آمار مطلوبی است؛ یعنی حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد کسانی که واکسن دریافت می‌کنند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند اگر هم مبتلا شوند به صورت خفیف است. واکسن آنفولانزا حدود ۳۱ درصد مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد.

امینی با اشاره به بیمارهایی که در نیم سال دوم میان مردم رایج است، تصریح کرد: در نیمه دوم سال بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوآنزای انسانی، کرونا و سرماخوردگی میان مردم رایج است. پیش‌بینی می‌شود آنفلوآنزای پرندگان نیز شیوع پیدا کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تفاوت‌های بین بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا خاطرنشان کرد: سرماخوردگی مانند آنفلوآنزا بیماری ویروسی بوده که دستگاه تنفسی را درگیر ویروس می‌کند، اما آنفلوآنزا بیماری حاد و ناگهانی‌ و همراه با علائم و تب شدیدتری است. در سرماخوردگی فرد در چند روز اول دارای خستگی و ضعف بدنی بوده و بعد علائمی مثل تب خفیف، سرفه و.. شروع می‌شود. تشخیص این دو بیماری از هم با پزشک متخصص است.

امینی با اشاره به ممنوعیت درمان خانگی هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی عنوان کرد: به طور کلی توصیه برای بیماری‌های ویروسی، درمان‌های نگهدارنده است. در مرحله اول باید تب فرد مبتلا کنترل شود، سپس با مشورت پزشک داروی مناسب برای کنترل سرفه، ضعف بدن، گرفتگی گلو و التهاب بینی تجویز و مصرف شود.

وی با اشاره به تبعات خود درمانی و مصرف خود سرانه دارو ادامه داد: در خود درمانی افراد از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند که ما مصرف آن‌ها را تایید نمی‌کنیم؛ زیرا این داروها برای بیماری‌های باکتریایی مناسب بوده و طول درمان را نیز افزایش می‌دهد. همچنین مقاومت میکروبی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها بالا می‌رود؛ به عنوان مثال اگر شخصی به بیماری باکتریایی مبتلا شود و بخواهد آنتی بیوتیک مصرف کند دیگر تاثیر مثبتی ندارد و پزشک مجبور می‌شود به سراغ آنتی‌بیوتیک‌هایی که عوارض بیشتری دارند برود؛ بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها باید در زمان و دوز مناسب مصرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین