کد خبر: ۸۰۲۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

نکاتی برای شست‌و‌شوی چوب

چوب‌ها وسایلی هستند که علاوه بر زیبایی خاص، قیمت نسبتا بالایی هم دارند.
نکاتی برای شست‌و‌شوی چوب
آفتاب‌‌نیوز :

چوب‌ها وسایلی هستند که علاوه بر زیبایی خاص، قیمت نسبتا بالایی هم دارند. اگر در شست و شو یا گردگیری آن‌ها دقت لازم را به خرج ندهیم به راحتی تخریب می‌شوند و از بین می‎روند.

۱. آمونیاک

آمونیاک یک ماده شیمیایی قوی است که در تمیز کردن خانه بسیار استفاده می‌شوند؛ اما هرگز نباید آن را برای تمیز کردن چوب استفاده کنیم. لیان استپف، مدیر عامل ارشد اداره نظافت آمریکا، توضیح می‌دهد: «مواد تشکیل‌دهنده آمونیاک، رنگ موجود در چوب را در خود حل می‌کنند». اگر شما به دنبال یک تمیز کننده برای پارکت چوبی خود هستید از دستمال نم‌دار و کمی اسپری آب گرم استفاده کنید». دقت کنید که نباید از وایتکس هم در زمینه‌ی تمیز کردن چوب استفاده کنید.

۲. روغن

گاهی اوقات برای تثبیت رنگ چوب و تمیز کردن آن از کف روغن یا دیگر مواد پاک کننده‌ای که بر پایه‌ی روغن ساخته شدند استفاده می‌کنیم. در ابتدا شاید از درخشش چوب لذت ببریم؛ ولی زمانی نمی‌گذرد که چوب بیشتر از قبل کثیفی‌ها را به خود جذب می‌کند و استفاده مداوم از این نوع پاک کننده‌ها موجب ورقه شدن چوب می‌گردد و به اصطلاح می‌گویند: «چوب باد می‌کند»؛ اما پس از تمیز کردن چوب (با دستمال نخی و اسپری آب گرم) می‌توانید برای جلا، از کمی روغن نارگیل یا بادام (طبی) استفاده کنید.

۳. شیشه پاک کن

شیشه پاک پاک‌کن‌ها برای تمیز کردن چوب ایده‌آل نیستند. برخی از آن‌ها با مواد ساینده (مانند آمونیاک) دارند که در واقع می‌تواند موجب ترک یا افزایش ترک‌های موجود در مصونات چوبی شود.

۴. بخار شوی

دستگاه‌های بخار شوی که با استفاده از بخار آب که درجه‌ی بالایی دارد، اقدام به تمیز کردن سطوح می‌کنند چوب را آسیب پذیر می‌سازند. بخار آب داغ موجب ترک و ایجاد شیار در چوب می‌شوند. همچنین رنگ طبیعی چوب را خراب می‌کنند و مجبور به استفاده از رنگ‌های منصوعی می‌شوید.

۵. صابون و آب

محلول آب و مایع صابون موجب لغزندگی و نفوذ در چوب می‌گردد. در این صورت بعد از مدتی چوب شروع به پوسیدگی زودتر از موعد می‌کند. چوب‌های طبیعی به آب و صابون زودتر از دیگر فرآورده‌های چوبی مانند ام‌دی‌اف واکنش نشان می‌دهند و از بین می‌روند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین