کد خبر: ۸۰۲۵۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
سکوت مطلق وزارت ارتباطات درباره ویزان افزایش اقبال عمومی از پلتفرم های ایرانی

حسین طائب به جای وزیر ارتباطات آمار داد

درحالی که وزارت ارتباطات در یک ماه گذشته حتی یکبار درباره آمار میزان نرخ افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی سخن نگفته، اما مشاور فرمانده سپاه پاسداران از افزایش ظرفیت ۵ برابری کوچ کاربران به اپلیکیشن‌های ایرانی سخن گفته است.
حسین طائب به جای وزیر ارتباطات آمار داد
آفتاب‌‌نیوز :

از روز اول مهرماه بود که بر اساس اعلام خبرگزاری تسنیم و با مصوبه شورای امنیت کشور محدودیت‌هایی برای پهنای باند اینترنت بین الملل و دو پلتفرم آمریکایی واتساپ و اینستاگرام ایجاد شد.

از آن روز تا امروز که وزارت ارتباطات تاکید دارد تمام محدودیت‌های اعمالی برای همه سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که از پهنای باند اینترنت بین الملل استفاده می‌کردند برچیده شده است، به طور جدی سیاست وزارت ارتباطات و البته دیگر بخش‌های دولت بر تمرکز روی حمایت از پلتفرم‌های ایرانی برای جایگزینی اینستاگرام و واتساپ بوده است. پلتفرم هایی، چون روبیکا، سروش، ایتا، بله و آی گپ. وزارت ارتباطات در این مدت از پرداخت تسهیلات به مدیران این پلتفرم‌ها برای توسعه لجستیکی زیرساخت‌های شان گفت. از تلاش برای راه اندازی دیتا سنتر میان شبکه‌ای برای فعالیت مشترک از تمام این پلتفرم‌ها به صورت همزمان و همچنین از بسته ویژه حمایتی برای کاربران. بسته‌هایی که شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شوند. با ابزارهایی، چون پین شدن فرصت جذب کاربر را به فعالان اقتصادی ضرر کرده از فیلترینگ اینستاگرام ایجاد می‌کنند و دیگر راهکار‌هایی که به نظر عیسی زارع پور و همکارانش می‌توانند کمک کنند تا «همان طور که باسلام جای‌ای بی را گرفته یا نشان، نشانی از ویز باقی نگذاشته و اسنپ و تپسی و دیجی کالا صاحب بازار شده اند، این پلتفرم‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی ایرانی هم بتوانند اوج بگیرند.»

این را یکی از مدیران ارشد وزارت ارتباطات گفته است و البته سیاست رسمی این وزارتخانه است که رئیس جمهور هم بر اجرای سریعتر آن تاکید داشته و سخنگوی دولت هم یکبار به جزئیات درباره اش سخن گفته است.

با این وجود در یک ماه گذشته هیچ گاه توضیحات دقیقی درباره ظرفیت و میزان افزایش رجوع به پلتفرم‌های داخلی و سهم این اپلیکیشن‌ها پس از فیلترینگ رقبای خارجی اعلام نشده است. در بحبوحه این فیلترینگ‌ها و طرح شایعه توسعه روبیکا برای معرفی به عنوان جانشین اینستاگرام این پلتفرم در بیانیه‌ای میزان یوزرهایش را ۱۴ میلیون نفر اعلام کرد که تقریبا همان میزان گذشته بوده است.

آن‌ها البته خواستار رقابت آزاد با پلتفرم‌های بین المللی و انتخاب توسط خود مردم شده بودند، اما اتاق بازرگانی ایران سرمایه گذاری بر روبیکا را یک تجربه تقریبا با دستاورد صفر اعلام کرده بود. اینکه تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان بر آن هزینه شده و اقلا باید همین رقم دوباره پرداخته شود، اما دستاوردش تقریبا هیچ است.

ایتا دیگر اپلیکیشن معروف ایرانی در این ایام برای حفظ کیفیت شبکه خود به مدت طولانی امکان دانلود جدید را برای کاربران بسته بود. غفاری مدیر این پلتفرم که مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران و طراح اصلی طرح صیانت گفته بود توسط۵ طلبه راه اندازی شده است، حاضر به مصاحبه نشد و تاکید کرد قرار شده وزارت ارتباطات درباره میزان رشد و فعالیت و توسعه این پلتفرم مصاحبه کند، چون آن‌ها در جریان جزئیات همه چیز هستند.

مدیر آی گپ طرح مرکز انتقال داده مشترک را مورد انتقاد قرار داد و مرکز توسعه دیجیتال اتاق بازرگانی ایران کل سهم پیام رسان‌های ایرانی از بازار را با تعداد کاربران مشترکشان ۱۷ درصد اعلام کرد.

در سکوت مطلق وزارت ارتباطات در زمینه آماردهی، میزان هر ساعت فیلترینگ و محدودیت اینترنت بین الملل ۱.۵ میلیون دلار اعلام شد و داده کاوان ایرانی، چون ابر دراک دیتا‌های دقیقی از الگوی مصرف اینترنت در ایران ارائه کردند که نشان می‌داد با ملی شدن اینترنت حجم استفاده از پهنای باند اینترنت کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند و با برطرف شدن محدودیت‌ها استفاده از اینترنت به میزان الگوی نرمال مصرف کشور می‌رسد.

در همین زمان بر اساس سرچ گوگل و مقالات نشریات بین المللی جست و جوی ایرانی‌ها برای دانلود فیلترشکن‌ها رشد ۳۰۰ درصدی داشت و تلگرام هم به رغم تمام محدودیت‌ها با کمک گیری از فعال سازی پروکسی و دور زدن زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطات باری دیگر تعداد کاربران آنلاینش از مرز ۴۵ میلیون نفر گذشتند.

در برابر تمام این آمارها، اما تنها باری که یکی از مسئولان وزارت ارتباطات در این باره جزئیاتی گفت، اعلام خبر افزایش رجوع به پلتفرم‌ها بود که خرامید مدیر ارتباطات وزارت ارتباطات چهارشنبه گذشته در یک مکالمه نیمه رسمی بدون اعلام جزئیات داشت.

در این سکوت خبری از سوی مرجع رسمی ارائه اطلاعات، اما حجه الاسلام والمسلمین حسین طائب مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه سخنرانی خود در جمع طلاب خوزستانی با محور بصیرت و روشنگری درباره حوادث اخیر گفت: «استفاده از پهنای باند در زمان واتساپ مشخص بود. الان ظرفیت کوچ پیام رسان‌های داخلی پنج برابر افزایش یافته و خیلی کمتر به سمت فیلترشکن می‌روند، اما در کل اگر بتوان ظرفیت‌های لازم را در پیام رسان‌های داخلی ایجاد کرد، استقبال مردم بیشتر خواهد بود.»
او برای نخستین بار عدد افزایش ۵ برابری را اعلام کرده است. آماری که حالا دیگر وزارت ارتباطات باید با جزئیات بیشتر درباره اش سخن بگوید و اعلام کند با این میزان افزایش آیا پلتفرم‌های داخلی سهم عمده بازار انتقال پیام در شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین