کد خبر: ۸۰۲۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
استقبال روسیه از تحریم‌های ایران؛

سود۴۰ میلیارد دلاری روسیه از تحریم ایران!

مقام صندوق امنیت ملی انرژی در ادامه علت «خوب» دانستن تحریم‌های ایران برای مسکو را انزوای نفتی این کشور و فراهم شدن فرصت برای ورود روسیه به صنعت نفت ایران ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «در آینده ما باید بر گسترش روابط اقتصادی مشترک تمرکز کنیم. ما برنامه‌های بلندپروازانه و جدی برای سرمایه‌گذاری داریم که اعلام هم شده، از جمله در بخش نفت و گاز ایران. صحبت از مبالغ هنگفتی است؛ بیش از ۴۰ میلیارد دلار.
سود۴۰ میلیارد دلاری روسیه از تحریم ایران!
آفتاب‌‌نیوز :

کنستانتین سیمونف، مدیرکل صندوق امنیت ملی انرژی روسیه به دریافت پهپاد از ایران از سوی مسکو اذعان کرده و همزمان گفته ادامه تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی غرب، فرصت خیلی خوبی به روسیه خواهد داد تا در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری بزرگی کند.

سیمونف که در یک برنامه خبری-تحلیلی داخل روسیه شرکت کرده بود می‌گوید «روابط‌مان {با ایران} بسیار پیچیده بوده؛ چه در زمان شوروی و چه پساشوروی. ولی حالا می‌بینیم که ایران دست به یک انتخاب سیاسی جدی زده و در نتیجه تحریم می‌شود. اتحادیه اروپا در حال اعمال این تحریم‌هاست. پنجم دسامبر قرار است بسته‌های ششم و هشتم تحریم‌ها وضع شود. ما هم چشم‌انتظارش هستیم. اما اینکه ایران تحت تحریم‌ها می‌ماند و تحریم‌ها تشدید می‌شود، باید صادقانه بگویم که برای ما خبر خوشی است».

این مقام صندوق امنیت ملی انرژی در ادامه علت «خوب» دانستن تحریم‌های ایران برای مسکو را انزوای نفتی این کشور و فراهم شدن فرصت برای ورود روسیه به صنعت نفت ایران ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «در آینده ما باید بر گسترش روابط اقتصادی مشترک تمرکز کنیم. ما برنامه‌های بلندپروازانه و جدی برای سرمایه‌گذاری داریم که اعلام هم شده، از جمله در بخش نفت و گاز ایران. صحبت از مبالغ هنگفتی است؛ بیش از ۴۰ میلیارد دلار.

آقای سیمونف در تحلیل خود به موضوع پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین هم اشاره می‌کند و همزمان از دلایل انصراف اسرائیل برای کمک تسلیحاتی به اوکراین می‌گوید: «من از صحبت‌های نتانیاهو که ممکن است دوباره نخست‌وزیر شود خیلی تعجب کردم. دنیای سیاست اسرائیل هم خیلی جالب است. او گفت که بهتر است به اوکراین تسلیحات ارسال نشود، چرا که ممکن است این تسلیحات به دست ایران بیفتد. منطق کلامش روشن است. و خب اگر ما هم بتوانیم فلان تجهیزات نظامی را ضبط کنیم، چرا نشود آنها را به ایران تحویل داد که به ما پهپاد داده، که اسمش این‌جا شده «گران-۲».

ابراز خوشنودی این مقام انرژی روسیه از تحریم نفتی ایران می‌تواند در تناقض با تلاش‌ها برای احیای برجام تلقی شود که روسیه هم یکی از امضاکنندگان آن است.

حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه ایران روز گذشته - ۲۰ اکتبر - در توییتر به گفتگوی خود با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرده بود و گفته بود: «امروز در تماس تلفنی بورل بوی یادآور شدم که سیاست روشن ما مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین هست. ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست».

روز جمعه، ۲۱ اکتبر، بریتانیا هم در واکنش به ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران وضع کرد.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش کرد سه کشور آلمان، بریتانیا، فرانسه در نامه مشترکی از سازمان ملل متحد خواستند به اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین رسیدگی کند.

به نوشته بی بی سی، در این نامه که نمایندگان این سه کشور تسلیم سازمان ملل کردند همچنین خواسته شده است به این سئوال رسیدگی شود که آیا قرار گرفتن پهپادهای با منشاء ایرانی در اختیار روسیه و کاربرد آن در جنگ اوکراین به منزله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران بوده یا نه.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین