کد خبر: ۸۰۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۳
از سوی کمیته نروژی گزینشگر:

اعلام برنده صلح نوبل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین‎الملل: برنده امسال جایزه صلح نویل مشخص شد. کمیته نروژی گزینش‎گر برنده جایزه صلح نوبل، امروز جمعه «مارتی آهتی‎ساری» را به عنوان برنده این جایزه در سال 2008 معرفی کرد.

جایزه صلح نوبل سال 2008، از سوی کمیته نروژی گزینش‎گر برنده این جایزه، به مارتی آهتی‎ساری، رییس جمهور پشین فنلاند تعلق گرفته‎است. 

این کمیته میانجیگری‏های آقای آهتی‎ساری طی 30 سال گذشته برای حل مناقشات سیاسی در بسیاری از نقاط جهان را دلیل این گزینش اعلام کرده‏است.

این کمیته به خصوص به نقش آقای آهتی‏ساری در حل مناقشات پیچیده در «کوزوو» و ایالت «آچه» در اندونزی تاکید کرده‎است. 

موافقتنامه نامی‎بیا

مارتی آهتی‎ساری، 71 ساله، ساعتی پس از شنیدن خبر کسب جایزه صلح نوبل اظهار داشت: «افتخارآمیزترین موفقیت کاری من جلب موافقت آفریقای جنوبی برای اعطای استقلال به نامی‎بیا بوده است».

گفته می‎شود که وی از میان 200 نامزد دریافت جایزه نوبل، انتخاب شده‎است. «مورگان چانگرای» نخست وزیر کنونی زیمبابوه و «اینگرید بتانکورت» سیاستمدار فرانسوی-کلمبیایی که تا چندی پیش در اسارت شبه نظامبان شورشی کلمبیا بود از جمله رقبای آهتی‎ساری بوده‎اند. 

کمیته پنج نفره جایزه صلح نوبل، برنده این جایزه را با رای مخفی برمی‎گزیند. ارزش مادی این جایزه یک میلیون و 400 هزار دلار آمریکاست. 

آقای آهتی‎ساری که از سال 1994 تا سال 2000 رئیس جمهور فنلاند بوده‏است، ابراز امیدواری کرد که این جایزه بتواند به تامین بودجه نهادهایی که تحت نظر او قرار دارد کمک کند.

برندگان جایزه صلح نوبل از سال 2000 تا کنون :

2000- کیم دائه جونگ
2001- کوفی عنان
2002- جیمی کارتر
2003-شیرین عبادی
2004-وانگاری ماتای
2005-محمد البرادعی
2006-محمد یونس
2007-ال گور
2008-ماتی آهتی‎ساری
(منبع: سایت رسمی جایزه صلح نوبل)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین