کد خبر: ۸۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۰
در مراسم سالروز حافظ عنوان شد:

لاریجانی: فلسفه‌ هایدگر قرابتی نزدیک با اشعار حافظ دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس گفت: «این که شعری بهتر از شعر حافظ نیست در قرآنی بودن شعر او تجلی یافته، لذا حافظ به بالاترین مقام شعر در صحنه هنری دست یافته است و این به خاطر قرآن كریم است». 

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب به نقل از خانه ملت، دکترعلی لاریجانی در دومین روز از سفر خود به استان فارس طی سخنانی در مراسم یادواره حافظ كه در مجموعه حافظیه فارس برگزار شد، اظهار داشت: «حافظ یک شخصیت جهانی است که بسیاری از بزرگان فرهنگ در جهان از او فکر و ذکر آموخته‌اند، هرچند بسیاری از متفکرین جهان به سختی به گوشه‌هایی از فکر او راه یافته‌اند». 

رییس مجلس مهمترین محور آثار حافظ را انسان شناسی وی خواند و افزود: «انسان شناسی حافظ متفاوت از انسان شناسی مورد نظر حکیمان و روان شناسان است، چرا که به نظر حافظ حیات واقعی در مرگ آگاهی است».
 
وی درخصوص مرگ آگاهی از نگاه حافظ گفت: «انسان باید به مقامی برسد که احساس غربت در او کاملا هویدا شود. از نگاه حافظ غربت آدمی کلید راه مرگ آگاهی است».
 
وی با بیان فلسفه‌ هایدگر که کلید فهم هستی را درک مفهوم هستی انسان می‌داند، تصریح کرد: «سخن این فیلسوف غربی قرابتی بسیار نزدیک به شعرهای مرد الهی شهر شیراز دارد». 

لاریجانی با بیان اینکه نباید حافظ را محدود به شرایظ زمانه کنیم، اظهار داشت: «حضرت حافظ به دنبال زبان هنری متناسب با معارف بلند عرفانی است و درواقع حافظ به دنبال کشف حقیقت از طریق علم حصولی نیست». 

رییس مجلس گفت: «قرن‌هاست که ما با این تئوری مواجه هستیم که ساحت زندگی فردی و اجتماعی آدمی به محسوسات است که با عقول ابزاری می‌توانیم همه این محسوسات را درنوردیم». 

وی اظهار داشت: «زندگی مدرن امروز بشر فقط محیط زیست را به مخاطره نیانداخته بلکه مهمتر از آن این است که قلب خود را چراگاه سفلگان قرار داده است». 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینكه انسان امروزی دچار بحران هویت شده است، گفت: «ما در عصر حاضر با پدیده انسان بی‌خانمان و بی‌كَس مواجه هستیم». 

گفتنی است در ابتدای این مراسم حائری شیرازی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، رضازاده استاندار فارس و سیداحمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به بیان سخنانی در خصوص حافظ پرداختند. 

همچنین كتاب حافظ كه با خط شكسته منسوب به استاد درویش عبدالمجید طالقانی نگاشته شده است توسط علی لاریجانی رئیس مجلس رونمایی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین