کد خبر: ۸۰۵۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵

جزئیات جلسه محاکمه یکی از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر

جلسه محاکمه یکی از بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.
جزئیات جلسه محاکمه یکی از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: بر اساس کیفرخواست صادر شده در این جلسه دادگاه ماهان صدرات مدنی فرزند کاظم فاقد سابقه کیفری و ساکن تهران جزو افرادی بوده که در تاریخ۲۰ /۰۷/ ۱۴۰۱در اغتشاشات شهر تهران شرکت کرده و مرتکب جرایمی شده است.

در ادامه گزارش قوه قضائیه آمده است: وی متهم به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی است. بر اساس فیلم و تصاویر دوبین‌های مداربسته، متهم در محل اغتشاشات اقدام به آتش زدن موتور سیکلت و مسدود کردن خیابان کرده است. همچنین متهم ماهان صدرات مدنی با شاکی خصوصی درگیر و او را با چاقو مجروح کرده است.

پس از قرائت کیفرخواست که توسط نماینده دادستان صورت گرفت، قاضی افشاری با دعوت یکی از شکات این پرونده از او خواست تا در خصوص حضور متهم در محل وقوع حادثه شهادت دهد.

یکی از شکات در جریان این دادگاه گفت: بنده کارمند یک شرکت خصوصی هستم و هر روز صبح سرکار رفته و راس ساعت چهار بعد ازظهر از شرکت خارج می‌شوم. بنده به همراه دوستم در عصر روز ۲۰ مهر ماه، سوار بر یک موتورسیکلت در حال تردد از خیابان ولیعصر – چهارراه مدرس به سمت میدان راه آهن – بودیم که متوجه شدیم چندین موتورسوار به صورت گروهی در خیابان رعب و وحشت ایجاد می‌کنند. این موتورسواران که به صورت گروهی حرکت می‌کردند، با توقف در برخی از میادین و سر دادن شعار علیه نظام، قصد داشتند مردم را به تجمع، تشویق و دعوت کنند و با رجزخوانی و تهدید مردم از آن‌ها می‌خواستند که حلقه اعتراضات را شکل دهند. این موتورسواران در ادامه اقدام به تعقیب موتور سیکلت ما کرده و با لگد پراکنی به سمت موتور در حرکت – گویی که در اجرای این عملیات حرفه‌ای هستند – موتور سیکلت ما را در نزدیکی مهدیه تهران واژگون کرده و در ادامه متهم- ماهان صدرات مرنی- با در دست داشتن یک فقره چاقوی سلاخی، از پشت، دوستم – راکب موتور – را از ناحیه بازوی دست چپ مورد حمله قرار داد.این فرد و سایر موتورسواران به همین اقدام اکتفا نکرده و تلاش کردند شلنگ بنزین موتور ما را قطع کنند، اما به دلیل اینکه محل شلنگ بنزین را پیدا نکردند، چاقوی همراه خود را در باک بنزین موتورسیکلت فرو کرده و نهایتا با روشن کردن فندک، اقدام به آتش زدن موتور سیکلت ما در ملا عام نمودند. طبق اقرار متهم، این افراد ما را به عنوان مامور لباس شخصی شناسایی کرده بودند و این در حالی است که ما اصلا در مسیر حرکت به خانه بودیم و هیچ توقفی نداشتیم. با این حال وقتی این فرد ما را مورد حمله قرار داد فریاد می‌زد که آهای مردم من لباس شخصی را زدم! در زمان طرح شکایت از بنده پرسیدند که آیا چهره این فرد ضارب را دیده‌ام یا نه که من گفتم چهره این ضارب را به خاطر دارم و ضمنا به یاد دارم که روی دو دست این فرد خالکوبی شده بود.

قاضی افشاری در ادامه از متهم خواست که دستان خود را در معرض دید دادگاه قرار دهد و در ادامه از شاکی پرسید، خالکوبی که مشاهده کردید در همین محل بود؟ که شاکی به قاضی افشاری جواب مثبت داد.

قاضی افشاری در ادامه از شاکی پرسید آیا شما در آن روز در مأموریت بسیج و یا در مأموریت مبارزه با ناآرامی‌ها بودید؟ که شاکی به این سوال جواب منفی داد.

قاضی افشاری در ادامه پرسید آیا شما این فرد را پیش از این درگیری دیده بودید؟ آیا این فرد با شما خصومتی شخصی داشته است؟ که شاکی باز هم به این پاسخ جواب منفی داد.

در ادامه این جلسه قاضی افشاری از شاکی دیگر پرونده خواست توضیحات خود را به محضر دادگاه ارائه نماید.

شاکی دیگر گفت: من در این حادثه راکب موتور بودم. پس از اینکه موتور به وسیله لگد پراکنی این موتورسواران واژگون شد، متهم به سمت من حمله کرد و بنده را مورد مشت زدن و الفاظ رکیک قرار داد و در ادامه با چاقو، بازوی دست چپ بنده را مجروح کرد.

قاضی افشاری از شاکی پرسید آیا ضارب شما این آقا (اشاره به متهم) بود؟ که شاکی به این سوال پاسخ مثبت داد.

سپس قاضی افشاری از شاکی پرسید: نکته‌ای که برای این دادگاه اهمیت دارد این است که شما بعد از اینکه ضربه اول را متحمل شدید دیگر با این فرد چهره به چهره بودید؟

شاکی پاسخ داد: بله. ما تنها با این متهم حاضر در جلسه دادگاه درگیر شدیم.

سپس قاضی افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی از متهم ماهان صدرات فرزند کاظم خواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

متهم ابتدائا گفت: من از طریق استوری که دوستم به من نشان داد تشویق شدم که در خیابان قلمستان حاضر شوم. ما چند موتور بودیم و بعد از حضور در این محل، دوست موتور سوارم جلوی موتور این آقایان – اشاره به ۲شاکی- درگیر شدم و دو مشت به صورت این آقا – شاکی راکب موتور- زدم و چاقویی دستم نبود. سپس یک ضربه به باک بنزین موتور این آقا- شاکی- وارد کردم و در ادامه دوستم به من فندکی داد و نهایتا موتور را آتش زدم.

قاضی افشاری از متهم پرسید با چه وسیله‌ای به موتور ضربه وارد کردی؟ که متهم در جواب گفت: با مشت این ضربه را وارد کردم و همه این حوادث زیر یک دقیقه رخ داد و قدرت تصمیم‌گیری نداشتم.

قاضی افشاری در ادامه پرسید، آیا شما در گیری فیزکی با این آقایان را قبول دارید؟ متهم در ادامه گفت: بله. اما من آن‌ها را با چاقو نزدم.

قاضی افشاری در ادامه گفت: شما آتش زدن موتور این آقایان را قبول دارید که متهم به این سوال هم پاسخ مثبت داد.

قاضی افشاری از متهم پرسید دلیل آتش زدن موتور این آقایان چه بوده است؟ متهم گفت: من جوگیر شده بودم.

قاضی افشاری در ادامه گفت: شما قبل از درگیری با این افراد مردم را تحریک به اغتشاش کردید. آیا این اقدامات را انجام داده‌ای یا خیر؟ متهم گفت: خیر. من هیچ کس را تحریک نکردم.

قاضی افشاری در ادامه گفت:، اما درتلفن همراه شما پست‌هایی مربوط به تحریک مردم به اغتشاشات وجود دارد. متهم پاسخ داد: این پست‌ها مربوط به من نیست. من فقط یک فیلم از اغتشاشات را برای دوستم ارسال کردم.

قاضی افشاری در ادامه پرسید چه چیزی باعث باشد مسیر افرادی که نه نیروی نظامی و انتظامی هستند و نه آن‌ها را می‌شناختی را ببندی و به آن‌ها صدمه بزنی؟ متهم در پاسخ گفت: من جوگیر شدم و البته دوستم فریاد می‌زد که این افراد بسیجی هستند.

قاضی افشاری بیان کرد: آیا این دفاع شما قابل قبول است که می‌گویید نفهمیدم و موتور این افراد را آتش زدم و ادامه داد: این افرادی که شما به آن‌ها صدمه زدید، هیچ لباس نظامی نداشته و حتی سعی می‌کنند وارد میدان اعتراضات شما نشوند، اما شما این افراد را دنبال کردید که این اتفاقات رخ دهد، چرا؟

متهم در ادامه گفت: قرار نبود ما کسی را بزنیم و آتش سوزی ایجاد کنیم قرارمان این بود که با بچه‌ها برویم و شعار بدهیم.

قاضی افشاری در ادامه گفت: پس شما از قبل می‌دانستید برای اخلال در نظم اجتماعی اقدام خواهید کرد. متهم گفت: بله.

رئیس شعبه ۲۶ دادگاه عمومی و انقلاب تهران در ادامه روند برگزاری دادگاه با دعوت از وکیل متهم خواست دفاعیات خود را بیان کند.

وکیل متهم با حضور در جایگاه ضمن دفاع از موکل خود گفت: درباره اتهامات کتک کاری و آتش زدن موتور سیکلت تصمیم‌گیری را به دادگاه واگذار می‌کنم.

وی ادامه داد: درباره اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، تصاویر را دیدم، متهم موضوع کشیدن سلاح سرد را انکار می‌کند.

قاضی افشاری از وکیل مدافع پرسید، پس چه کسی به شاکی ضربه زده است؟ وکیل متهم گفت: در شلوغی شکل گرفته ممکن بوده یک نفر از پشت به این فرد حمله کرده باشد.

‌در ادامه به دستور قاضی، فیلمی از صحنه درگیری رخ داده که از طریق یک دوربین مداربسته ضبط شده بود در دادگاه به نمایش گذاشته شد و متهم پس از دیدن تصاویر مجددا ادعا کرد که چاقو در دست ندارد.

سپس یکی از شکات پرونده گفت که در فیلم مشخص است که متهم باک موتور من را با چاقو سوراخ می‌کند و شواهد آن موجود است، این در حالی است متهم می‌گوید چاقو در دست نداشته است.

متهم پاسخ داد: من با دست بر روی باک بنزین موتور واژگون شده می‌کوبم و در دستم چاقو نیست. من فقط در گیری و آتش زدن موتور سیکلت را قبول دارم.

قاضی افشاری در ادامه ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین