کد خبر: ۸۰۶۱۴۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان

رابرت مالی: نیرو‌های نظامی ایرانی اکنون با حضور در اوکراین به روسیه کمک می‌کنند

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور ایران به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره پهپاد‌های ایرانی واکنش نشان داد. امیرعبداللهیان بعد از مدت ها تکذیب، فروش پهپاد به روسیه را تائید کرد.
رابرت مالی: نیرو‌های نظامی ایرانی اکنون با حضور در اوکراین به روسیه کمک می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران خواستار توقف جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت طرفین به مذاکره است، تاکید کرد: پهپادهایی که به روسیه داده‌ایم مربوط به ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین است و اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود.

رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا در ادامه کارزار رسانه ای چند وجهی واشنگتن علیه تهران ادعا کرد: ایران تعداد محدودی پهپاد پیش از جنگ، نداد. آنها دهها فروند را همین تابستان منتقل کردند و نیروهای نظامی ایرانی اکنون با حضور در مناطق اشغالی اوکراین به روسیه کمک می‌کنند که از آنها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کنند.

رابرت مالی ادعا کرد: آنها در مواجهه با شواهد و مدارک، به یک سیاست جدید نیاز دارند، نه یک داستان جدید.

«حسین امیرعبداللهیان» روز شنبه در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است، افزود: مایل هستم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.  چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیات دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: علت عدم حضور طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و به‌طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند در این جلسه شرکت نکند و گفتند در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران به واسطه واگذاری پهپاد به روسیه تحریم اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید! بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته با وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، در روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست. البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است. جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته بود: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
وطن پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
1
6
مگه میشه حرف تو سیاست دو تا بشه! مشاوران سخنگو ها!! اول فرمودین پهباد نداده ایم الان گفتین داده ایم!!! مگه داریم چه طرز تفکری دارید چیکار دارید میکنید با ابروی نظام!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
11
هرچی آمریکایی‌ها گفته اند درست از آب درآمده. آنها بر اساس اطلاعات و داده‌های درست سخن میگویند.
مثل مسولان ما نیستند که بر اساس داده های ...اظهار نظر میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
5
مسئولان انکار می کنند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
1
5
زلنسکی: روزی 10 پهباد شاهد را سرنگون می کنیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
1
9
3 هفته پیش شبکه CNN با فرمانده ارتش اوکراین مصاحبه ای داشت که مجری این شبکه به سالنی که در آن پهباد شاهد تقریباٌ سالم قرار داشت، برده شد. این فرمانده چندین کد، علامت، مارک و .... را به دوربین نشان داد که خبر از این می داد این پهباد ساخت ایران است.
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
4
1
تا دیروز میگفتن به مردم فلسطین که تیرکمون به دست هستند کمک میکنن و نباید به مردمی که 70 ساله قتل عام میشن کمک کرد الان شد روسیه باشه چرا اجازه نمیدی مردم فلسطین از خودشون دفاع کنن مگه خون کمدین با ما و بقیه رنگین تره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
1
0
با اینهمه قدرت فقط آمار میدی معلومه دستتان در یک کاسه است
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
2
کار بجایی رسیده شیطان بزرگ حقیقت رو میگه و ما تایید میکنیم تاسف
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین