کد خبر: ۸۰۹۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

این دارو همانند ورزش بر عضلات و استخوان‌ها اثر مثبت می‌گذارد

انجام برنامه تمرینی منظم می‌تواند به شما کمک کند ظاهر و احساس خوبی داشته باشید اما آیا می‌دانستید که ورزش به حفظ عضلات و استخوان‌های شما نیز کمک می‌کند؟ کسانی که قادر به انجام فعالیت‌های بدنی نیستند، ضعف عضلات و استخوان‌ها را تجربه می‌کنند؛ وضعیتی که به‌ عنوان ضعف حرکتی شناخته می‌شود.
این دارو همانند ورزش بر عضلات و استخوان‌ها اثر مثبت می‌گذارد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش مدیکال اکسپرس، به‌ تازگی محققان ژاپنی داروی جدیدی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است با ایجاد اثراتی مشابه ورزش به درمان ضعف‌های حرکتی کمک کند.

عدم تحرک بدنی می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات(معروف به سارکوپنی) و استخوان‌ها(معروف به پوکی استخوان) شود. ورزش این ضعف‌ها را برطرف می‌کند؛ قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد و موجب تشکیل استخوان می‌شود و در عین حال تحلیل استخوان را سرکوب می‌کند. با این حال ورزش‌درمانی را نمی‌توان در تمام موارد بالینی اعمال کرد. دارودرمانی ممکن است در درمان سارکوپنی و پوکی استخوان مفید باشد؛ به‌ ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری عروق مغزی، زوال عقل یا زمانی که پیش از درمان بستری بوده‌اند اما هیچ دارویی وجود ندارد که به هر ۲ مورد به‌ طور همزمان رسیدگی کند.

در تحقیق جدیدی محققان دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی توکیو در ژاپن(TMDU) سیستم غربالگری دارویی جدیدی را برای شناسایی ترکیبی ایجاد کردند که تغییراتی را در عضلات و استخوان‌ها در نتیجه ورزش ایجاد می‌کند. این ترکیب قادر به تحریک رشد سلول‌های عضلانی و سلول‌های استخوان‌ساز(استئوبلاست‌ها) بود؛ در حالی که رشد سلول‌های بازجذب‌کننده استخوان(استئوکلاست‌ها) را سرکوب می‌کرد.

هنگامی که لوکامیدازول مشتق آمینوایندازول به‌ صورت خوراکی به موش‌ها تجویز شد، بدون هیچ عارضه جانبی آشکاری با موفقیت به خون منتقل شد.

تاکهیتو اونو، محقق ارشد این تحقیق، می‌گوید: از اینکه دریافتیم موش‌های تحت درمان با این ترکیب عرض فیبر عضلانی بزرگ‌تر، حداکثر قدرت عضلانی بیشتر، سرعت بالاتر تشکیل استخوان و فعالیت تحلیل استخوان کمتری را نشان می‌دهند، خوشحالیم.

این گروه تحقیقاتی بیشتر به نحوه عملکرد لوکامیدازول مشتق آمینوایندازول پرداختند و دریافتند ترکیب مذکور مسیرهای علامت‌دهی کلسیم و PGC-۱α(تنظیم‌کننده کلیدی متابولیسم انرژی) را تقلید می‌کند. این ترکیب‌ها حین ورزش فعال می‌شود و مولکول‌هایی را که در حفظ عضلات و استخوان نقش دارند، تحریک می‌کنند.

توموکی ناکاشیما، محقق این تحقیق، اظهار کرد: تجویز خوراکی و زیرجلدی دارو باعث بهبود عضله و استخوان موش‌های مبتلا به ضعف حرکتی شد.

در مجموع یافته‌های گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد لوکامیدازول مشتق آمینوایندازول یک روش درمانی بالقوه برای درمان ضعف حرکتی با تقلید از ورزش است.

یافته‌های این تحقیق در مجله Bone Research منتشر شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین