کد خبر: ۸۱۰۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۷

نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از ۵ قرن رمزگشایی شد

سرانجام ۵ قرن پس از نگارش نامه رمزگذاری شده کارل پنجم (شارلکن)، امپراتور مقدس روم و ژرمنیک به سفیرش در فرانسه از این نامه رمزگشایی شد.
نامه رمزگذاری شده کارل پنجم پس از ۵ قرن رمزگشایی شد
آفتاب‌‌نیوز :

رمزگشایی از این نامه که در سال ۱۵۴۷ میلادی نوشته شده است، زوایای پنهان روابط کارل پنجم، امپراتوری مقدس روم و فرانسوای اول، پادشاه فرانسه را نمایان می‌کند.

چهار محقق روز چهارشنبه در نانسی پس از ۶ ماه نتایج پژوهش خود را ارائه کردند. برای دستیابی به این شاهکار «استثنایی»، رمزنگاران مرکز تحقیقات کامپیوتری لورن (لوریا) با یک مورخ از دانشگاه پیکاردی همکاری کردند. نامه کارل پنجم (شارلکن) که برای قرن‌ها فراموش شده بود، در کتابخانه «استانیسلاس» شهر نانسی در فرانسه نگهداری می‌شود.

سسیل پیرو، رمزنگار در لوریا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ از یک نامه مرموز و نامفهوم از شارلکن با خبر شد. او که ابتدا گمان می‌کرد این موضوع افسانه‌ای بیش نیست، ۲ سال بعد با دیدن این نامه که به امضای شارلکن رسیده بود، تصمیم گرفت در مورد آن تحقیق کند.

سسیل پیرو در ابتدای کار با طبقه‌بندی ۱۲۰ نماد، تلاش می‌کند تا رابطه آن‌ها را دریابد. او برای این کار به همراه ۲ محقق دیگر مرکز تحقیقات کامپیوتر لوریا تصمیم گرفتند که از رایانه برای سرعت بخشیدن به تحقیقاتشان استفاده کنند. با این حال آن‌ها معتقد بودند که برای رمزگشایی از رمز‌ها انسان نقش محوری را خواهد داشت.

بر اساس گفته سسیل پیرو، علاوه بر شمار زیاد نماد‌ها در نامه، کلمات با یک نماد رمزگذاری شده‌اند و همچنین استفاده از نشانه‌ها به احتمال از زبان عربی الهام گرفته شده است.

یکی دیگر از عناصر گیج‌کننده در این نامه، استفاده امپراتور از نماد‌هایی است که هیچگونه معنایی ندارند، گویی او برای گمراه کردن دشمنی که سعی می‌کند پیام را رمزگشایی کند، از آن‌ها استفاده کرده است. در نهایت آن‌ها در پایان ماه ژوئن موفق می‌شوند که از چند واژه در این نامه رمزگشایی کنند.

در مسیر رمزگشایی، ۳ رمزنگار از شهر نانسی با یک متخصص رمزنگاری و روابط میان فرانسه و امپراتوری مقدس روم در قرن شانزدهم تماس گرفتند. این مورخ به آن‌ها کمک می‌کند تا با قرار دادن تکه‌های پازل در جایگاه خودشان، کنایه‌های موجود در نامه را بهتر درک کنند.

یک «سنگ روزتا» و نامه سفیر امپراتور مقدس روم در فرانسه هم به مسیر تحقیق کمک کرد.

با رمزگشایی از این نامه مشخص شد که شارلکن روی روابط نامتناسب خودش و فرانسوای اول در سال ۱۵۴۷ تأکید دارد. این در حالی بود که دو امپراتور ۳ سال پیش از نگارش این نامه، یک معاهده صلح امضا کرده بودند.

همچنین با رمزگشایی از این نامه مشخص می‌شود که در آن زمان، شایعه ترور شارلکن در فرانسه مطرح بوده است که تا پیش از این رمزگشایی چنین موضوعی مطرح نشده بود.

اینک پژوهشگران امیدوارند که با شناسایی نامه‌های دیگری از کارل پنجم (شارلکن) و سفیر او بتوانند به استراتژی امپراتور مقدس روم پی ببرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین