کد خبر: ۸۱۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
روند نزولی قیمت نفت ادامه دارد

اوپک خارج از معادلات بحران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در ادامه بحران و رکود شدید بازارهای مالی بین‌المللی، سقوط بهای نفت بدون اثرپذیری از تصمیم اخیر اجلاس وزرای اوپک در کاهش روزانه 1.5 میلیون بشکه از تولیدات خود ادامه یافت و به کمتر از 63 دلار رسید.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، قیمت نفت روز سه‌شنبه برای سومین روز متوالی با کاهش مواجه شد و بهای نفت‌خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه دسامبر در بازار مبادلات نفتی نیویورک با 52 سنت کاهش درهر بشکه به 62 دلار و 70 سنت رسید. قیمت‌ها در این بازار در آخرین ساعات کاری روز دوشنبه نیز برای مدت کوتاهی به سطح 61 دلار و 30 سنت نیز رسیده بود که این پایین‌ترین سطح قیمت‌ها از خرداد سال گذشته تاکنون است. در همین حال در لندن نیز هربشکه نفت‌خام برنت دریای شمال معادل 60 دلار و 56 سنت دادوستد شد.

به اعتقاد تحلیلگران سقوط شاخص سهام در بازارهای بورس جهان، نگرانی از وقوع رکود اقتصادی و تاثیر آن بر فروکش کردن تقاضای جهانی نفت را افزایش داده و قیمت نفت را به پایین‌ترین سطح خود در مدت سه ماه گذشته رسانده است.

غلام‌حسین نوذری وزیر نفت، پیش از اجلاس روز جمعه وزرای اوپک با اظهار نگرانی از سقوط شدید قیمت نفت پیشنهاد کاهش تولید این سازمان تا سطح سه میلیون بشکه در روز را برای مقابله و یا حداقل تثبیت قیمت‌ها مطرح کرده بود؛ اما سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر اساس پیش‌بینی‌ ناظران تصمیم گرفت و تولید نفت خود را تنها معادل 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

ادامه سیر نزولی بهای نفت با وجود تصمیم اخیر کشورهای عضو اوپک که هم اکنون 42 درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد نشان داد که نگرانی‌ها درمورد میزان تقاضا و شدت وخامت اوضاع اقتصادی در حال حاضر قدرت این سازمان را خارج از معادلات بازار‌های جهانی نفت قرار داده است.

قیمت نفت از زمان ثبت رکورد بی‌سابقه 147 دلاری در ماه جولای تاکنون بیش از 80 دلار سقوط کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین