کد خبر: ۸۱۰۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

وقوع ۲۷ فقره حریق جنگلی در شمال کشور از ابتدای آذر

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اشاره به وقوع ۲۷ فقره حریق در جنگل‌های شمال کشور از ابتدای آذرماه گفت: بیشترین میزان آتش‌سوزی در استان مازندران رخ داده است.
وقوع ۲۷ فقره حریق جنگلی در شمال کشور از ابتدای آذر
آفتاب‌‌نیوز :

طی چهار روز گذشته اخباری مبنی بر آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌های هیرکانی در محدوده رستم آباد رودبار منتشر شد که عامل تاثیرگذار در این آتش‌سوزی نامشخص بود. سرهنگ رضا اکبری در گفت و گو با ایسنا درباره علت این آتش‌سوزی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل پاییز و خزانی که در جنگل‌ها اتفاق می‌افتد، حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر برگ‌های خشکیده و لاش‌برگ در کف جنگل وجود دارد و به دلیل این که در منطقه هیرکانی و سه استان شمالی بارندگی نداشتیم و با توجه به وزش باد گرم موسمی در پاییز، دمای بالا و رطوب پایین این منطقه شاهد حریق‌های بسیاری در این منطقه بودیم.

وی ادامه داد: حریق رستم آباد در شهرستان رودبار از چهار روز گذشته آغاز شده است. اطفای حریق در این منطقه در چند مرحله صورت گرفت اما با توجه به وزش باد و وضعیت توپوگرافی این منطقه که در دره و با شیب زیاد قرار دارد، آتش دوباره شعله‌ور می‌شود. با توجه به اعلام وضعیت از سوی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان، از روز جمعه (۴ آذر) دو فروند بالگرد را به منطقه اعزام کردیم و تا به امروز در منطقه حضور دارند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور افزود: صعب العبور بودن و وضعیت توپوگرافی منطقه درگیر آتش‌سوزی، اطفای حریق از طریق زمینی را برای نیروهای حفاظتی و یگان حفاظت با مشکل مواجه می‌کرد بنابراین ما از ظرفیت اطفای حریق هوایی استفاده کردیم و در آخرین استعلام از منطقه، این حریق در عرصه‌های منابع طبیعی مهار شده و تحت کنترل است و در حال حاضر نیروهای حفاظت برای پایش و لکه‌گیری در منطقه حضور دارند.

وی با ارائه آمار حریق در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با اقدامات گسترده‌ای که جهت مدیریت پیشگیری و اطفای حریق توسط یگان حفاظت سازمان صورت گرفته ۹۲ درصد مساحت حریق نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و طی آذرماه در استان گیلان ۱۴ فقره آتش‌سوزی اتفاق افتاده است که از این میان چهار فقره در شهرستان رودبار، یک فقره در رضوان‌شهر، دو فقره در تالش، یک فقره در رودسر، دو فقره در آستارا، دو فقره در ماسال، یک فقره در سیاهکل و یک فقره در املش رخ داده است.

اکبری افزود: این حریق‌ها در ساعات اولیه با حضور نیروهای حفاظتی همچنین بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای مردمی، همیاران طبیعت، هلال احمر و سایر سازمان‌هایی که برای کمک در صحنه بودند، اطفا شدند.

وی ادامه داد: مازندران نیز جزء استان‌هایی است که بیشترین میزان حریق در آن رخ داده است. از ابتدای آذر تاکنون حدود ۹ فقره آتش‌سوزی در مازندران اتفاق افتاده که از این میزان سه فقره در کلاردشت، دو فقره در بهشهر، یک فقره در رامسر، یک فقره در چالوس، یک فقره در عباس آباد و یک فقره در ساری رخ داده است و در مجموع ۱۵ هکتار حریق به‌صورت سطحی درگیر حریق شدند البته تمام آتش‌سوزی‌ها در ساعات اولیه مهار و کنترل شدند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور آتش‌سوزی در عباس آباد گسترش یافت که بعد از اعلام نیاز در آن منطقه، یک فروند بالگرد به عباس آباد اعزام شد و هم اکنون حریق کاملا اطفاء شده است.

اکبری در پایان گفت: در این بازه زمانی، در استان گلستان نیز چهار فقره حریق رخ داد که سه فقره در شهرستان گالیکش و یک فقره در مینودشت اتفاق افتاد. این آتش‌سوزی‌ها نیز به‌صورت سطحی و مناطقی که دچار حریق شده بودند نیز مساحتی کمتر از یک هکتار داشتند و با کمک ۵۰ نفر از نیروهای حفاظتی حریق کنترل و اطفاء شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین