کد خبر: ۸۱۱۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

رئیسی و السودانی در نشست خبری چه گفتند؟

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: از نظر ایران و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق موادمخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند، جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.
رئیسی و السودانی در نشست خبری چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از دیدار محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق و گفت و گوهای دوجانبه، در نشست خبری در کاخ سعد آباد شرکت کرد. از اینکه آقای السودانی نخست وزیر عراق دعوت به جمهوری اسلامی ایران را اجابت کردند و در ایران اسلامی حضور یافتند، تشکر می کنم. روابط ما با کشور عراق روابط معمولی نیست روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را و دو دولت را در کنار یکدیگر قرار داده است.

رئیسی اظهار داشت: ریشه این ارتباطات را شما می‌توانید در اربعین حسینی و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام به ویژه ملت عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی در سرزمین عراق و میزبانی بسیار عالی که دولت و ملت عراق از همه زائرین دارند به ویژه از ایرانی عزیز و زائرین امام حسین علیه السلام دارند ببینید. جا دارد از همینجا تقدیر و تشکر صمیمانه از ملت عراق به خاطر میزبانی شان و هم از دولت عراق داشته باشم. دولت عراق حاصل توافق گروه های سیاسی در عراق است؛ وامیدواریم با تدبیر آقای نخست وزیر خدمت متفاوتی برای مردم عراق رقم بخورد.

رئیسی با بیان اینکه تهران و بغداد در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند، ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت جدید همکاری های ایران و عراق ارتقا یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان به نیروها در منطقه انجام شود، اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست بلکه خود مشکلی است بر مشکلات ما لذا همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت ساز نبود، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد. حضور نخست وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و حتماً مذاکرات میان ما می تواند در جهت ارتقای روابط گام بلندی باشد.

وی حوزه اقتصادی و تجاری را یکی از محورهای مورد مذاکره دانست و اظهار داشت:‌مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از جمله محورهای مورد مذاکره است و بدون تردید این سفر و گفتگوهای میان دو هیئت ایرانی و عراقی می‌تواند در جهت حل و فصل مسائل فیمابین کمک بسزایی داشته باشد. بحمدالله دیدگاه های مشترکی در روابط دوجانبه و روابط منطقه‌ای و روابط بین‌المللی داریم و حتماً این حسن روابط دوجانبه به ارتقای روابط در سطح منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد بود که امید است در این سفر و با تبادل هیئت‌های میان دو کشور در این رابطه گام های ماندگاری برداشته شود.

وی سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل فی مابین موثر دانست و ابراز امیداوری کرد که السودانی و دولت وی بتواند در جهت حسن روابط دو کشور گام های بلندی بردارد.

تاکید السودانی بر همکاری در مبارزه با تروریسم و استفاده از مکانسیم خاص برای پرداخت طلب ایران

محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق و گفت و گوهای دوجانبه با رئیس جمهور کشورمان ، در نشست خبری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد شرکت کرد.

وی با قدردانی از دعوت کریمانه رئیس جمهور ایران برای سفر به تهران اظهار داشت: امروز در تهران هستیم تا در مورد روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی بحث و بررسی کنیم و آخرین تحولات بین المللی را بررسی کنیم.

نخست وزیر عراق سفر امروز را به منظور تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق حمایت جمهوری اسلامی علیه تروریست های داعش را فراموش نمی‌کنند؛ حضور مستشاران ایرانی که جان خود را در کنار برادران عراقی در جنگ حق علیه باطل تقدیم کردند.

السودانی بر اهمیت همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تاکید کرد و اظهار داشت:‌ این دیدار ها ضروری است تا پایه مشترکی بین دو کشور برای عملی شدن توافقات ایجاد شود.پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دار این امور تاثیر مهمی روی امنیت دارد.

وی با برشمردن توافق های صورت گرفته در دیدار امروزش با رئیس جمهور ایران، افزود: توافق کردیم تا نشست های کمیته اقتصادی دو کشور فعال سازی شده و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود.موضع ایران در حمایت از عراق در صادرات برق را ارج می نهیم و خواستار ادامه این صادرات تا تکمیل پروژه های عراق در تولید برق و گاز هستیم. عراق برای پرداخت طلب های ایران با مکانیسم های خاص تلاش می کند و امروز در این زمینه مذاکرات خواهیم داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین