کد خبر: ۸۱۱۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

دیدار نخست‌وزیر عراق با معاون اول رئیس‌جمهور

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به روابط نزدیک و مستحکم تهران - بغداد، گفت: امنیت، اقتدار، ثبات، تمامیت ارضی و نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عراق از اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و امیدوارم شاهد پیشرفت دولت و ملت این کشور باشیم.
دیدار نخست‌وزیر عراق با معاون اول رئیس‌جمهور
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مخبر عصر امروز(سه‌شنبه، ۸ آذر) در دیدار «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ضمن تبریک و ابراز خرسندی به‌دلیل استقرار دولت عراق، تصریح کرد: کمک برای تقویت دولت و پیشرفت ملت عراق از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی و مورد تاکید رییس جمهوری ایران است.

معاون اول رییس جمهور روابط تهران و بغداد را صمیمانه و مستحکم توصیف کرد و افزود: برای توسعه و پایداری مناسبات فی‌مابین، لازم است مناسبات اقتصادی دو کشور بیش از پیش تقویت شود که در این راستا دو کشور می‌توانند با گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف، روابط تجاری خود را تقویت کنند.

مخبر، امنیت ایران و عراق را جدایی‌ناپذیر ارزیابی کرد و گفت: نظارت و کنترل دقیق بر مرزها امری مهم و ضروری است و انتظار داریم دولت عراق اجازه ندهد که از خاک این کشور تهدیدی برای امنیت ایران ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود زمینه‌های همکاری متعدد میان ایران و عراق، تقویت همکاری‌های بانکی را پیش‌نیاز توسعه مناسبات اقتصادی و گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی دانست و خواستار رفع موانع بانکی و مبادلات تجاری میان دو کشور شد.

وی ادامه داد: ایران از دستاوردها و توانمندی‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه دانش‌بنیان برخوردار است و اگر زمینه فعالیت تجار و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در عراق فراهم شود، می‌توانند کارهای موثری در جهت رفع نیازهای عراق انجام دهند.

مخبر با تاکید بر لزوم پیگیری مجدانه قضایی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی دولت عراق، از مردم و دولت این کشور به‌خاطر پذیرایی و میزبانی مناسب از زوار ایران در ایام اربعین حسینی قدردانی کرد.
«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار سفر خود به تهران را در راستای تقویت روابط مهم و استراتژیک دو کشور ارزیابی و اظهار امیدواری کرد، دیدارها و مذاکرات در این سفر به تحقق چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور و عملیاتی کردن برنامه‌ها و توافقات فی‌مابین منجر شود.

نخست وزیر عراق بر اهمیت تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت و کشاورزی تاکید کرد و خواستار ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور و استفاده از تجربیات و دستاوردهای صنعتی ایران شد.

وی امنیت دو کشور را موضوعی واحد و جدایی‌ناپذیر دانست و بر ضرورت افزایش هماهنگی‌ها در سطوح عالی و دیدارهای میدانی و رفع مسائل و مشکلات امنیتی تاکید کرد و گفت: رویکرد جدی دولت عراق این است که از امنیت جمهوری اسلامی ایران صیانت شود و اجازه ندهد که از خاک این کشور برای هدف قرار دادن ایران از سوی برخی طرف‌ها استفاده شود.

محمد شیاع السودانی با تاکید بر این‌که مردم عراق هیچ‌گاه شهدای پیروزی یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی و جنایتی که علیه آن‌ها صورت گرفت را فراموش نخواهند کرد، اظهار داشت: دولت عراق شهادت آنها را به شکل قضایی با جدیت پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به توافقات صورت‌گرفته در دیدارهای امروز، خاطرنشان کرد: در این دیدارها قرار شد جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور به‌زودی از سر گرفته شود و امیدوارم این کمیسیون به کمیسیون عالی میان دو کشور ارتقاء پیدا کند و تمام موضوعات موردعلاقه را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین