کد خبر: ۸۱۱۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

بازگشت سفیر ترکیه به اسرائیل پس از ۴ سال

"شاکر اوزکان تورونلار" سفیر ترکیه رونوشت اعتبارنامه خود را به مسئول تشریفات وزارت خارجه اسرائیل تحویل داد.
بازگشت سفیر ترکیه به اسرائیل پس از ۴ سال
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رسانه های فلسطینی، تورونلار نخستین سفیر ترکیه است که پس از چهار سال نبود سفیر این کشور در تل آویو روانه سرزمین های اشغالی فلسطین شده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که این اقدام پس از توافق دو ماه پیش یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه انجام شد.

این رسانه اضافه کرد که تورونلار به زودی اعتبارنامه خود را به اسحاق هرتسوگ رئیس رژیم صهیونیستی تحویل خواهد داد و پس از آن ماموریت وی به طور رسمی آغاز می شود.

مناسبات ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته در سطح قابل توجهی بهبود یافت. ترکیه پس از چهار سال وقفه، سفیر خود در سرزمین های اشغالی را در تازه ترین اقدام در جهت عادی سازی روابط با تل آویو منصوب کرد.

شاکر اوزکان تورونلار یک دیپلمات کهنه کار است که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان سرکنسول ترکیه در بیت المقدس و پس از آن در سفارت ترکیه در هند خدمت کرده است.

طبق حکم رئیس جمهوری ترکیه، تورونلار که عضو هیات مشاوران سیاست خارجی ترکیه است، به عنوان سفیر آنکارا در تل آویو منصوب شده است.

چندی پیش مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که استانبول تصمیم گرفته است سفیر خود در رژیم اسرائیل را منصوب کند و مناسبات دیپلماتیک میان دو طرف را از سر گیرد. تورونلار قبلا به عنوان سفیر فلسطین خدمت کرده است.

روابط تل آویو و استانبول در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروهای ویژه "اسرائیلی" به کشتی "ماوی مرمره" که از ترکیه به نوار غزه در حال حرکت بود و تصاحب آن، رو به تیرگی گذاشت.

در ماه می ۲۰۱۸، آنکارا از سفیر رژیم اسرائیل در ترکیه خواست این کشور را پس از اعتراضات در نوار غزه در مخالفت با سالگرد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، ترک کند.

آنکارا سفیر خود از رژیم اسرائیل را در ماه می ۲۰۱۸ فراخواند و نماینده رژیم صهیونیستی را پس از تشدید اختلافات میان دو طرف اخراج کرد. رژیم اسرائیل نیز این اقدام را با بازگرداندن کنسول ترکیه در بیت المقدس تلافی کرد.

روابط دو طرف همچنین پس از آنکه اردوغان از سیاست های رژیم اسرائیل نسبت به فلسطینی ها انتقاد کرد، تیره شد ولی این روابط هرگز قطع نشد. اما اردوغان پس از پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخاباتی که پیشتر در ماه جاری در سرزمین های اشغالی برگزار شد، با ارسال نامه ای به وی تبریک گفت.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ۳ و ۴ خردادماه برای گفت و گو با مقامات رژیم صهیونیستی به تل آویو رفته بود.

ترکیه و رژیم صهیونیستی روابط گسترده ای در بخش های سیاسی، اقتصادی و نظامی دارند و بخش بزرگی از درآمد ترکیه از محل گردشگری مربوط به سفر گردشگران صهیونیست از سرزمین های اشغالی فلسطین به این کشور است.

دولت ترکیه برغم انتقادهای ظاهری از رژیم صهیونیستی به دلیل رفتار با فلسطینیان، گسترده ترین روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی رسمی و اعلام شده با این رژیم دارد.

ترکیه یک سال پس از اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها، در سال ۱۹۴۹ رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و روابط آنکارا و تل آویو در دوره حکومت داری اردوغان، برغم فراز و فرودها، شاهد گسترش بی سابقه ای بوده است.

هم اکنون سفارت خانه و کنسولگری های رژیم صهیونیستی در شهرهای آنکارا و استانبول به طور رسمی فعالیت می کنند.

"اسحاق هرتزوگ" رئیس رژیم صهیونیستی ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ به ترکیه سفر کرد و مورد استقبال گرم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.

این سفر با اعتراضات گسترده از سوی مردم ترکیه، ملت های مسلمان منطقه و گروه های مقاومت فلسطینی روبرو شد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین