کد خبر: ۸۱۱۸۴۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
خاصیت کمیته حقیقت‌یاب بدون حضور معترضان چیست؟

وزیر کشور: معترضان نمی‌توانند نماینده‌ای در کمیته حقیقت‌یاب داشته باشند/ می‌خواهیم بازیگران این صحنه را پیدا کنیم!

وزیر کشور درباره این‌که آیا احزاب و جریان‌های سیاسی در کمیته حقیقت‌یاب حضور دارند، عنوان کرد: خیر، بحث سیاسی نیست، بلکه بحث اغتشاشی بوده که ما باید بر اساس آن ریشه‌ها، عوامل موثر و بازیگران این صحنه را پیدا کنیم بنابراین دستگاه‌هایی که در این کار صاحب نقش هستند، در این کمیته حضور دارند.
وزیر کشور: معترضان نمی‌توانند نماینده‌ای در کمیته حقیقت‌یاب داشته باشند/ می‌خواهیم بازیگران این صحنه را پیدا کنیم!
آفتاب‌‌نیوز :

احمد وحیدی درباره ترکیب کمیته حقیقت‌یاب در خصوص حوادث اخیر کشور که وی چندی پیش دستور تشکیلش را داد و این انتظار که در این کمیته باید از جریان‌ها، گروه‌ها، احزاب و حتی معترضان نماینده‌ای باشد، گفت: ترکیب کمیته شامل دستگاه‌های ذیربط به اضافه حقوقدان‌هایی است که مستقل هستند و وابستگی دولتی ندارند.

وزیر کشور به خبرگزاری ایلنا گفت: معترضان در واقع نماینده خاصی که ندارند، به اضافه اینکه در حال حاضر عمدتاً و بیشتر با اغتشاش مواجه بودیم تا اعتراض؛ اتفاقاً اغتشاشگران نگذاشتند اگر کسانی هم حرف منطقی دارند، بتوانند حرف منطقی‌شان را بزنند لذا طبیعتا اغتشاشگران نمی‌توانند نماینده خاصی داشته باشند.

وی درباره این‌که آیا احزاب و جریان‌های سیاسی در این کمیته حضور دارند، عنوان کرد: خیر، بحث سیاسی نیست، بلکه بحث اغتشاشی بوده که ما باید بر اساس آن ریشه‌ها، عوامل موثر و بازیگران این صحنه را پیدا کنیم بنابراین دستگاه‌هایی که در این کار صاحب نقش هستند، در این کمیته حضور دارند.

وزیر کشور درخصوص این‌که آیا گزارش کمیته حقیقت‌یاب به افکار عمومی ارائه می‌شود تا در جریان مسائل قرار بگیرند، اظهار داشت: بله، طبیعتاً گفته می‌شود.

گفتنی است که اخیرا وزیر کشور گفته بود: در راستای صیانت از حقوق مردم و حاکمیت قانون "کمیته تحقیق" متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیر دولتی‌ها در وزارت کشور تشکیل شده است. این کمیته وظیفه دارد احقاق حقوق متضررین از حوادث و اغتشاشات اخیر را با جدیت پیگیری کند.

دیروز وزارت کشور اعلام کرده بود که در جریان اعتراضات بعد از مرگ تلخ مهسا امینی تاکنون ۲۰۰ نفر کشته شده اند.  

این در حالی است که اخیرا سردار حاجی زاده گفته بود که در جریان این اعتراضات بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند.

برخی نهاد‌های حقوق بشری خارج از کشور نیز از کشته شدن بیش از ۴۵۰ نفر و بازداشت ده‌ها هزار نفر در جریان این اعتراضات خبر داده اند.

"کمیته حقیقت‌یابِ متشکل از ۴ سازمان و وزارت‌خانه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد"

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز درباره تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» از سوی وزارت کشور و این‌که کمیته مذکور متشکل از چه گروه‌هایی باید باشد و چقدر لازم است گزارشات به صورت شفاف و صادقانه به مردم داده شود، گفت: اتفاقاتی در کشور افتاد و بیش از ۲ ماه طول کشید، این اتفاقات قابل تحلیل است و قابل عبور نیست که بخواهیم از آن به راحتی عبور کنیم و بگوییم گذشت.

وی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که افرادی به خیابان آمدند تجمع و اعتراض کردند، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از معترضین انتقاد به وضعیت موجود، اشتغال، بیکاری، تبعیض در ادارات و ارگان‌ها دارند. همه این موارد موضوعاتی است که معترضان به آن اعتراض دارند. از مسئولیت‌های مهم وزارت کشور رسیدگی مسائل اجتماعی و سیاسی در داخل است و آقای وزیر کشور به عنوان مسئول امنیت کشور آن کمیته صیانت از حقوق مردم که مدنظرشان است تشکیل داده‌اند این کمیته باید متشکل از سازمان‌ها و نهادهای مختلف با تاکید بر احزاب و گروه‌های مشخص از همه طیف‌ها، تفکرات و از علمای بزرگ و افراد صاحب نفوذ از نخبگان استان‌های مختلف جامعه و حتی کسانی که معترض وضعیت موجود هستند، باشد. حکومت متشکل از قوه قضاییه، مقننه، دولت احزاب و گروه‌ها است، بنابراین به اعتقاد من باید یک مجمعی تشکیل شود و این مجمع حقیقت‌یاب مسائل را به خوبی بررسی و درک کند و تصمیم بگیرند.به اعتقاد من ۹۰ درصد آنهایی که به خیابان آمدند از افرادی هستند که معترض به وضع موجود بودند و ۱۰ درصدشان اغتشاشگر، اراذل و اوباش و از سرویس‌های بیگانه و تروریست‌ها هستند که آنها دسته‌بندی دارند کسی که ترور می‌کند، سازمان یافته است نهادها، کشورها و تشکیلات امنیتی پشت این قضیه است و باید آنها را از مردم تفکیک کنیم تا تصمیم درست بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
128
کمیته حقیقت یاب!! آره بهشت درست کرده اید برا مردم علت اعتراض ها روشن نیست. حتما خوشی زده به دل مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
می خوان همه چیو فرمالیته کنن
بیدل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
با این حساب کسانی میخواهند نمایش حقیقت یابی بدهند که که حقیقت را میدانند و در انکار آن ید طولایی دارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
113
نرود میخ آهنین بر سنگ؟!
ناشناس
|
Turkey
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
2
117
مردم همشون معترضن شما اسمشو گذاشتین اغتشاشگر
از الان معلوم کمیته دنبال چیه
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
104
اینکار مثل اینه که کسی قصد داشته باشه بیمار را بدون بردن پیش پزشک و بدون آگاهی دادن به پزشک مداوا کنه ، البته از مدیران کشور که تمام واقعیات جامعه را انکار میکنند و خودشان را به کوچه علی چپ میزنند انتظاری دیگری هم نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
2
116
هر کمیته ای که مستقل نباشه، دروغ بافی و سرکاری و فریب است
ناشناس
|
Kuwait
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
47
اسمشو بزارین کمیته سر کاری مردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین