کد خبر: ۸۱۱۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
توزیع بنزین سوپر چه زمانی عادی می‌شود؟

توقف تولید بنزین سوپر؛ ماجرا چیست؟

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: حداکثر تا سه روز آینده تعمیرات پالایشگاه شازند به پایان می‌رسد و دوباره بنزین سوپر این پالایشگاه به تهران و چند شهر دیگر می‌رسد.
توقف تولید بنزین سوپر؛ ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

مجید رجبی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود بنزین سوپر در تهران و چند شهر دیگر اظهار داشت: در پالایشگاه شازند اراک، هم بنزین سوپر و هم بنزین یورو تولید می‌شود و البته بخش عمده‌ای از بنزین سوپر تهران را ما تولید می‌کنیم.

وی درباره علت کمبود بنزین سوپر در چند روز گذشته به خبرگزاری فارس گفت: یکی از واحد‌های عملیاتی بنزین سوپر در پالایشگاه شازند نیازمند تعمیرات اضطراری بود و ما مجبور شدیم این واحد را از سرویس خارج کنیم. الان چند روزی است که کار تعمیرات اضطراری این واحد آغاز شده است و ما به صورت شبانه‌روزی و بدون یک ساعت وقفه در کار در حال انجام کار‌های تعمیراتی هستیم. حداکثر تا ۳ روز آینده این تعمیرات به اتمام می‌رسد و دوباره بنزین سوپر پالایشگاه شازند به تهران و چند شهر دیگر می‌رسد. تولید بنزین سوپر پالایشگاه شازند تقریبا نیاز استان‌های تهران، مرکزی و قم را پوشش می‌دهد و روزانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر بنزین سوپر در این پالایشگاه تولید می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: پالایشگاه شازند اراک در سال‌های گذشته پروژه‌های ارتقای کیفی خود را انجام داده است و الان همه محصولات تولیدی پالایشگاه شامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود. ظرفیت خوراک پالایشگاه امام خمینی شازند ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز است و این خوراک منجر به تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو، ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو، ۳ میلیون لیتر نفت سفید یورو و بیش از ۲ هزار تن LPG می‌شود. همچنین تامین سوخت موردنیاز کشتی‌ها (ATR) و تولید پروپیلن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و نرمال هگزان از دیگر اقدامات پالایشگاه شازند است که آن را نسبت به همه پالایشگاه‌های ایران ممتاز کرده است. توجه داشته باشید که پالایشگاه شازند با پروژه‌های ارتقای کیفی هم‌اکنون به پتروپالایشگاه تبدیل شده است و علاوه بر سوخت، محصولات پتروشیمی نیز تولید می‌کند که در زنجیره بعدی صنعت پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین ما حدودا ۵۰۰ تن در روز گوگرد تولید می‌کنیم.

مشکلی برای تولید بنزین سوپر نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با اعلان استمرار مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز، گفت: با ورود به فصل تعمیرات پالایشگاه‌های کشور، تامین سوخت مورد نیاز در اولویت قرار دارد و در صورت کنترل مصرف، تولید بنزین سوپر نیز از سر گرفته خواهد شد.

«جلیل سالاری» معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون با مصرف روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین، تراز تولید و مصرف آن منفی شده است، افزود: مصرف بنزین در حالی بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است که در نیمه دوم سال معمولاً با کاهش سفرهای برون‌شهری، مصرف بنزین می‌بایست نسبت به ۶ماهه اول سال کاهش پیدا می‌کرد، ولی متاسفانه کماکان مصرف بنزین بالاست.

سالاری تاکید کرد: استمرار بالای مصرف بنزین و اجرای برنامه‌های تعمیرات اساسی و اضطراری در دو پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و اصفهان، باعث شد تولید بنزین سوپر موقتاً متوقف شود، اما با پایان این تعمیرات و در صورت کنترل مصرف، می‌توان تولید و توزیع بنزین سوپر را آغاز کرد. عمده بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از نظر کیفی و شاخص‌های زیست محیطی از قبیل بنزن، گوگرد، ترکیبات آروماتیک و اولفین در حد مجاز و مطابق با استاندارد یورو ۴ می‌باشد. ضمن اینکه توزیع بنزین در ۸ کلان‌شهر نیز مطابق با استاندارد یورو ۴ است.

پیش از این نیز مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که سالانه حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ نمونه سوخت به‌صورت تصادفی از استان‌های مختلف برداشت می‌شوند.

هلنا کعبی تاکید کرد: نتیجه این پایش‌ها نشان داده است که کیفیت سوخت در مناطق پرتردد و مسیرهای بین‌شهری کلان‌شهرها با استانداردهای موجود در کشور مطابقت دارد.به طور متوسط در کلان‌شهرها مشکلی در کیفیت سوخت نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین