کد خبر: ۸۱۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

فیسبوک تهدید به حذف محتوا‌های رسانه‌های خبری در صورت پولی شدن اخبار کرد

شرکت متا، مالک شبکه اجتماعی فیسبوک تهدید به حذف هر گونه محتوای خبری از وبسایتهای متعلق به این شرکت کرد البته در صورت تصویب قانونی در کنگره آمریکا که به رسانه‌های خبری اجازه مذاکره و تعیین شرایط برای ارائه محتواهایشان به شرکتهای بزرگ فن‌آوری را می‌دهد.
فیسبوک تهدید به حذف محتوا‌های رسانه‌های خبری در صورت پولی شدن اخبار کرد
آفتاب‌‌نیوز :

 اندی استون، مدیر ارتباطات شرکت متا در توئیتی که روز دوشنبه منتشر کرد گفت، اگر کنگره آمریکا قانون موسوم به قانون "رقابت و حفظ روزنامه‌نگاری" را تصویب کند شرکت متا "مجبور" خواهد شد همه محتواهای خبری را از فیسبوک و اینستاگرام حذف کند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، استون در بیانیه‌ای گفت: "اگر کنگره آمریکا لایحه نسنجیده روزنامه‌نگاری را در چارچوب قوانین امنیت ملی تصویب کند، ما مجبور خواهیم شد حذف اخبار از کلیت پلتفرم‌هایمان را به جای تسلیم شدن به مذاکراتی با تحکم دولت درضمن نادیده گرفتن غیرمنصفانه هر گونه ارزشی که سایتهای خبری از قِبَل ما با افزایش بازدید و ثبت نامهایشان دریافت کرده‌اند، در نظر بگیریم."

او ادامه داد: "قانون رقابت و حفظ روزنامه نگاری یک حقیقت کلیدی را تصدیق نمی‌کند؛ ناشران و پخش کنندگان اخبار خودشان محتواهایشان را در پلتفرم ما قرار می‌دهند چون سود آنها را افزایش می‌دهد نه اینکه غیر آن باشد. هیچ شرکتی نباید مجبور به پرداخت پول برای محتواهایی شود که کاربران خواستار دیدنش نیستند و این یک منبع درآمدی معنادار نیست. به طور خلاصه دولت آمریکا دارد یک موجودیت شبه کارتل ایجاد می‌کند که بر مبنایش یک شرکت خصوصی به دیگر موجودیت‌های خصوصی سوبسید می‌دهد و این یک سابقه وحشتناک برای کلیت اصناف آمریکا است."

به نوشته دیلی میل، این لایحه دو حزبی در کنگره آمریکا به رسانه‌های خبری با کمتر از ۱۵۰۰۰ پرسنل تمام وقت اجازه خواهد داد به تعیین "شرایط، قواعد و قیمتها" برای توزیع محتوایشان توسط شرکت‌های بزرگ فن‌آوری بپردازند.

حامیان این لایحه می‌گویند تصویب آن برای مقابله با سلطه شرکتهای بزرگ فن‌آوری مثل فیسبوک و گوگل بر بازار لازم است اما مدیران اجرایی شرکت متا می‌گویند این قانون ممکن است درآمد این رسانه‌ها را محدود کند چون سایتهای این شرکت باعث افزایش بازدید از وبسایتهای خبری می‌شوند.

قانون رقابت و حفظ روزنامه نگاری نخستین بار توسط امی کلوبوچار، سناتور دموکرات ایالت مینه سوتا و جان کندی، سناتور جمهوری خواه ایالت لوییزیانا در سال گذشته میلادی مطرح شد.

کلوبوچار گفت، این لایحه سبب "هموار شدن زمین بازی میان رسانه‌های خبری و پلتفرمهای اینترنتی" می‌شود. او اعلام کرد که این لایحه توسط کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا در ماه سپتامبر تصویب شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین