کد خبر: ۸۱۲۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

ادعا در مورد شیوه افشای مخفیگاه ایمن الظواهری در کابل؛ عده‌ای بازداشت شدند

طالبان ادعا می‌کنند که آمریکا با استفاده از داده‌های شرکت «آسی‌جی» توانسته است ایمن‌الظواهری را زیر نظر گیرد.
ادعا در مورد شیوه افشای مخفیگاه ایمن الظواهری در کابل؛ عده‌ای بازداشت شدند
آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع خبری به ایندیپندنت گفت که طالبان چندین کارمند ارشد یک شرکت خصوصی را به اتهام همکاری با آمریکا در زمینه افشای محل اقامت ایمن‌الظواهری، رهبر سابق شبکه القاعده، بازداشت کردند.

این منبع که به ‌دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که نزدیک محل اقامت رهبر سابق القاعده در شهر کابل، یک دوربین مداربسته شرکت خصوصی «آسی‌جی» نصب بوده و این امر، بهانه‌ بازداشت کارمندان این شرکت شده است.

این منبع افزود که طالبان گمان می‌کنند که «آژانس اطلاعات و امنیت ملی آمریکا» (سیا) با استفاده از داده‌های شرکت «آسی‌جی» توانسته است ایمن‌الظواهری را زیر نظر گیرد.

به گفته او، محمود شاه حبیبی، رئیس اداره مستقل هوانوردی غیرنظامی در دوران حکومت سابق افغانستان، و فردی به نام اکرم، نیز جزو کسانی‌اند که بازداشت ‌شده‌اند.

این منبع خبری افزود که حبیبی مدیر شرکت خصوصی «آسی‌جی» بود و طالبان برایش پرونده جاسوسی باز کردند و پرونده‌اش اینک پیچیده شده است.

محمود شاه حبیبی، شهروندی ایالات متحده آمریکا را دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، گفت که در مورد ادعای ناپدید شدن محمود شاه حبیبی، تحقیق می‌کند.

به گفته‌ منبع خبری مذکور، طالبان می‌کوشند در مورد تمامی کارمندان این شرکت خصوصی تحقیق و از آنان بازجویی کنند و به همین دلیل، شماری از این کارمندان به زندگی پنهانی رو آورده‌اند.

از سرنوشت کارمندان بازداشت‌شده این شرکت در زندان‌ طالبان هنوز اطلاعی در دست نیست.

ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده، ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲ در منطقه دیپلمات‌نشین «شیرپور» شهر کابل هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و کشته شد.

حضور الظواهری در قلب پایتخت افغانستان، تعهد طالبان را مبنی بر پناه ندادن به تروریست‌ها زیر سوال برده است. طالبان نپذیرفتند که الظواهری در کابل کشته شده باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، گفته بود که هیاتی برای تحقیق در مورد ادعای کشته شدن الظواهری در حمله پهپادی تشکیل شده، اما هیچ نشانه‌ای از حضور رهبر سابق القاعده در آن مکان در کابل، یافت نشده است.

پس از حمله پهپادی به اقامتگاه ایمن‌الظواهری، حضور نیروهای طالبان در منطقه‌ «شیرپور» به بالاترین سطح رسید و طالبان به خبرنگاران و رسانه‌ها اجازه ندادند به محل کشته شدن رهبر سابق القاعده نزدیک شوند.

از ایمن‌الظواهری به مثابه نظریه‌پرداز اصلی القاعده و مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک یاد می‌شود. او پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر و بنیانگذار القاعده، در مه ۲۰۱۱، رهبری گروه القاعده را بر عهده گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین