کد خبر: ۸۱۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵

واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور چین به عربستان

دولت آمریکا در واکنش به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی هشدار داد که تلاش‌های پکن برای گسترش حوزه نفوذش در سراسر جهان، با نظام بین المللی سازگار نیست.
واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور چین به عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر شی جین پینگ به عربستان، درباره گستری نفوذ چین در منطقه هشدار داد و گفت که «عربستان سعودی متحد مهم ایالات متحده است».

وی افزود: «ما از نفوذی که چین در تلاش برای گسترش آن در سراسر جهان است آگاه هستیم. خاورمیانه مطمئناً از جمله این مناطق است که آنها می خواهند سطح نفوذ خود را در آن تعمیق بخشند».

جان کربی تصریح کرد: «ما معتقدیم که بسیاری از چیزهایی که آنها به دنبال آنها هستند و روشی که آنها دنبال می کنند، با حفظ نظم بین المللی که بر اساس قوانین خاص اداره می شود، سازگار نیست».

وی تصریح کرد: ما از کشورها نمی‌خواهیم بین ایالات متحده و چین یکی را انتخاب کنند، اما همانطور که رئیس جمهور جو بایدن بارها گفته است، ما معتقدیم که ایالات متحده قطعاً در موقعیتی قرار دارد که در این رقابت استراتژیک رهبری کند».

روابط عربستان و آمریکا پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته و منتقد آل سعود در سال 2018 که اطلاعات آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به دست داشتن در این قتل متهم کرد، دچار تنش شد.

از سوی دیگر، تصمیم «اوپک پلاس» به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت در راستای تلاش برای افزایش قیمت این طلای سیاه، تنش‌های جدیدی را بین دو کشور به وجود آورد، زیرا دولت آمریکا معتقد بود که این اقدام به حزب دموکرات او در انتخابات میان دوره ای ریاست جمهوری که در ماه نوامبر برگزار شد، آسیب می‌رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین