کد خبر: ۸۱۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

بازی طولانی اوپک پلاس

با وجود شایعات مختلفی که پیش از جلسه هفته جاری اوپک پلاس درباره کاهش یا حتی افزایش تولید وجود داشت، این گروه سهمیه تولید خود را تغییر نداد.
بازی طولانی اوپک پلاس
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه روز یکشنبه وزیران اوپک پلاس هیچ سوپرایزی به همراه نداشت و این گروه بر تصمیم خود برای حفظ تولید در سطح فعلی حداقل به مدت دو ماه دیگر تاکید کرد.

مثل همیشه پیش از جلسه وزیران اوپک پلاس، اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شد که قابل توجه ترین آنها گزارش وال استریت ژورنال بود که به نقل از نمایندگان اوپک مدعی شده بود که این گروه در حال بررسی مذاکره درباره افزایش تولید است. عربستان سعودی و تولیدکنندگان دیگر به سرعت این گزارش را تکذیب کردند و وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرد کاهش دو میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند و اگر لازم باشد برای متوازن کردن عرضه و تقاضا، اقدامات بیشتری از طریق کاهش تولید انجام بگیرد، ما همواره آماده مداخله هستیم.

سپس گزارش‌هایی درباره احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس به دلیل ضعیف ماندن قیمت نفت در مواجهه با کُندی اقتصاد جهانی به خصوص در بعضی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت منتشر شد. اما در نهایت اوپک پلاس آنچه که گفته بود انجام خواهد داد را انجام داد و سطح فعلی تولید خود را با نگاهی به تحولات بلندمدت نظیر کندی اقتصادی، تسهیل محدودیتهای کرونایی در چین و البته جدیدترین تحریمهای غربی علیه روسیه، حفظ کرد.

گزارشها درباره افزایش احتمالی تولید اوپک پلاس، این موضوع را مطرح کرده بودند که این گروه به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه، برای جایگزین کردن بشکه های از دست رفته، اقدام خواهد کرد. مسکو مکررا اعلام کرده است به کشور هایی که سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه را اجرا می کنند، نفت صادر نخواهد کرد و نگرانیها نسبت به کاهش میزان قابل توجهی از تولید این کشور را برانگیخته است. از دست رفتن تولید نفت روسیه به محدود شدن بیشتر عرضه جهانی منجر شده و به نوبه خود باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و به اقتصادهای آسیب دیده، ضربه بیشتری وارد می کند. مطمئنا چشم انداز تیره است اما به نظر می رسد اوپک پلاس عجله‌ای برای پیش‌بینی آن ندارد.

در واقع اکثر اخباری که از سوی اعضای اوپک پلاس منتشر می‌شود نشان می‌دهد این گروه به احتمال زیاد به جای افزایش، تولید را به میزان بیشتری کاهش می دهد.

فعلا به نظر می رسد بازار تحت تاثیر سقف قیمت قرار ندارد. در واقع از زمان فعال شدن مکانیزم سقف قیمت از روز دوشنبه بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل فوری کاهش پیدا کرده است. بهای نفت اورال روسیه هم پس از اینکه روز دوشنبه به ۷۹ دلار در هر بشکه صعود کرد، اکنون در نرخ عادی ۶۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که نزدیک اما بالاتر از سقف قیمت کشورهای غربی است.

با این حال، برای نتیجه گیری بلند مدت بر مبنای این وضعیت هنوز زود است. اگرچه به نظر می رسد تحلیلگران معتقدند نفت روسیه به آسیا، تغییر مسیر پیدا می کند اما این به معنای تقاضا برای نفت کشهای بیشتر، تغییر فرآیند بیمه و پرداخت، برای اجتناب از فراهم کنندگان خدمات غربی است که بازار را در اختیار دارند. اگرچه اینها ممکن است تحولاتی باشند که برای قیمتها مثبت بوده و برای اوپک پلاس مساعد هستند اما کندی جهانی همچنان مایه نگرانی این گروه مانده است. به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی بزرگ جهان مصمم هستند سیاست تحکیم پولی را به هر قیمتی که برای اقتصاد داشته باشد، ادامه دهند و بحران انرژی در اروپا که در سراسر جهان در حال توسعه منعکس شده است، به این وضعیت کمکی نمی‌کند.

بنابراین برای اوپک پلاس، حساستر از این که صبر کند و ببیند چه اتفاقی می افتد، وجود ندارد. همچنین این گروه، همچنان پایینتر از سهمیه هدف‌گذاری شده نفت تولید می‌کند اما این موضوع بر قیمتها تاثیر نگذاشته که نشان دهنده محدودیت ادامه دار عرضه جهانی نفت است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بعضی از تحلیلگران پیش بینی می کنند نفت برنت ممکن است پیش از پایان سال در نتیجه تحریمهای ضد روسی غرب، به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند اما قیمت نفت با دو عامل منفی قوی یعنی چشم انداز رکود گسترده و ادامه کشمکش چین با کووید روبروست. اینکه قیمتها چه مسیری را در پیش می‌گیرند برای همه نامعلوم است و اوپک پلاس، تا زمانی که لازم نباشد، عجله‌ای برای انجام هیچ کاری ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین