کد خبر: ۸۱۸۴۷۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
خط فقر رسمی ۱۵ میلیون، حداقل حقوق ۷ میلیون تومان است

رئیسی: از وعده‌ای که به مردم دادیم، عقب نیستیم| تورم را ۱۹ درصد کاهش دادیم| یک میلیون شغل ایجاد کردیم| ۶۶ درصد افزایش درآمد مالیاتی داشتیم

رئیس جمهور گفت: از رئیس مجلس، اعضای هیات رئیسه و تمامی نمایندگان برای همه زحماتی که متحمل شده اند تقدیر می‌کنم، با همکاری شما دولت توانست در سال مالی ۱۴۰۱ گام‌هایی را بردارد و اقداماتی انجام دهد.
رئیسی: از وعده‌ای که به مردم دادیم، عقب نیستیم| تورم را ۱۹ درصد کاهش دادیم| یک میلیون شغل ایجاد کردیم| ۶۶ درصد افزایش درآمد مالیاتی داشتیم
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی گفت: ایام ولادت با سعادت صدیقه طاهره (س) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، همچنین ولادت امام خمینی (ره) را نیز تبریک می‌گویم، خداوند به حق بانوی دو عالم و کوثر وجود حضرت زهرا (س) خیرات و برکات را بر جمع ما، نظام مقدس ما و امت اسلامی نازل کند. خداوند عمل ما را خالص کند که مصالح ما به نحو برتر با عنایت صدیقه طاهره (س) رقم بخورد، مصلحتی که برای ما، کشور ما و نظام و امت اسلامی باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند را شاکرم که یک بار دیگر توفیق داد در جمع نمایندگان مردم حضور پیدا کنم و از رئیس مجلس، اعضای هیات رئیسه و تمامی نمایندگان برای همه زحماتی که متحمل شده اند تقدیر می‌کنم، با همکاری شما دولت توانست در سال مالی ۱۴۰۱ گام‌هایی را بردارد و اقداماتی انجام دهد. آنچه که از موفقیت وجود دارد مربوط به افرادی است که با دغدغه مندی، دلسوزی و تلاش، فکر و اندیشه و همه همت آن‌ها برای این است که کار‌ها را پیش ببرند.

رئیسی با بیان اینکه باید از همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند تقدیر و تشکر کرد و گفت: عنوان جلسه برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است و بنا است لایحه بودجه تقدیم مجلس شود، اما استحضار دارید بخش اول لایحه بودجه که مربوط به شرکت‌ها است ابتدای آبان ماه تقدیم مجلس شد.  قانونگذار برای بررسی مسائل مربوط به شرکت‌ها وقت بیشتری را در نظر گرفته و باید یک ماه قبل از لایحه بخش مربوط به شرکت‌ها تقدیم مجلس شود که در زمان مقرر بخش شرکت‌ها تقدیم مجلس شد.

رئیسی عنوان کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شد، یک بخش مربوط به جداول و بخش دیگر مربوط به تبصره و احکام است در خصوص جداول در مجلس و در جریان اصلاح آئین نامه داخلی بحثی مطرح بود که تدوین و تصویب بودجه به صورت دو مرحله‌ای انجام شود، اما بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود و نهایتا نظر مجلس تصویب شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش مربوط به احکام بودجه قبلا به مجلس ارسال شده و بخش مربوط به جداول هم امروز تقدیم می‌شود، گفت: تمام تلاشمان در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ این بود که با سیاست‌های اعلامی مقام معظم رهبری و سیاست‌های برنامه هفتم کالا تطابق داشته باشد. البته سیاست‌های مذکور در اواخر شهریورماه به دولت ابلاغ شد. زمانی که دولت نزدیک به ۲ ماه درگیر تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود، چرا که دولت تدوین لایحه بودجه را از تیرماه شروع کرده و در میانه تدوین آن، سیاست‌های مقام مظعم رهبری ابلاغ شد. البته هر کجای کار که باشیم، باید بودجه از سیاست‌های مذکور الهام بگیرد که در لایحه سال آینده این امر محقق شده است.

وی افزود: سیاست‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود یک سال و نیم مطرح بود که پس از آن به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم و در زمان بسیار کوتاه رسیدگی به آن نهایی شد و به تنفیذ مقام معظم رهبری رسید، اما در شهریورماه و در میانه تدوین لایحه بودجه سال آینده، ابلاغ شد. طبیعتاً دولت برای اینکه بتواند بودجه را تمام و هم برنامه جامعی را تقدیم مجلس کند ولو اینکه نمایندگان مجلس نیز با نگاه تیزبینانه آن را بررسی خواهند کرد تا برنامه مناسبتر و متفاوت تری از سنوات گذشته خواهیم داشت، اما تدوین و تصویب و تقدیم لایحه برنامه هفتم توسط دولت هم به وقت نیاز داشت، مخصوصاً اینکه در حال تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز بودیم. هم اکنون بعد از تدوین لایحه بودجه، همکاران با همه همتشان تدوین برنامه هفتم را پیگیری می‌کنند که ان شالله به زودی تقدیم مجلس خواهد شد.

رئیس کابینه سیزدهم تصریح کرد: مجلس و دولت برنامه هفتم را با نگاه برنامه‌های گذشته و چرایی عدم اجرای آن‌ها تدوین و تصویب خواهند کرد. در برخی از مجامع مطرح می‌شود اجرای برنامه توسعه‌ای حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بوده، لذا حتما بنا داریم برنامه‌ای را که تدوین و تقدیم مجلس می‌کنیم، همراه با اجرا باشد، چه مجلس در جایگاه تصویب نهایی و چه دولت در جایگاه اجرا. در برنامه هفتم نکات مهمی را مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی ابلاغ فرمودند که در بودجه ۱۴۰۲ مورد تاکید دولت بوده است. از جمله نکاتی که در لایحه بودجه به آن‌ها توجه کردیم، تفکیک احکام دائمی از احکام یکساله بوده است تا مجلس نیز از سال‌های آتی به صورت سهل و آسان بتواند بودجه را به تصویب رساند.

رئیس جمهور کشورمان با ارائه گزارشی از عملکرد دولت در سال جاری عنوان کرد: تمام تلاشمان این بود که در سال جاری با کسری بودجه مواجه نشویم، در همین راستا از مجلس به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنم، هر چند ممکن است برخی در دولت گله‌مند باشند، اما مصرانه پیگیری کردیم تا دولت گرفتار کسری بودجه نباشد. تلاش مجلس و دولت برای نبود کسری بودجه نکته بسیار مهمی است که با توجه به منابع و درآمد‌های دولت تاکنون داشته و پیش بینی می‌شود تا پایان سال داشته باشد، برخلاف صحبت‌هایی که برخی افراد در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، به همراه ۲۰ درصدی که از صندوق توسعه اخذ می‌شود، با کسری مواجه نباشیم.

وی با اشاره به وضعیت تورم کشور عنوان کرد: تلاش مجلس و دولت این بود که تورم کاهش یابد، ما نسبت به وضعیت تورم ناراحت هستیم. هم اکنون شاهد کاهش ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم(این ادعای رئیسی بارها مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار گرفته است و آمارهای اعلام شده از سوی رئیسی بارها رد شد)، اما حتما باید رفتار‌های مالی و تصمیمات و اقدامات منجر به کاهش بیشتر تورم شود. انضباط مالی در دولت موضوعی است که همواره مورد تاکید بوده و کاهش تورم و نرخ بیکاری از اهداف دولت است. نرخ بیکاری ۸.۹ درصد بوده و این نشان دهنده این است که دولت برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال تلاش می‌کند. ما برای افزایش اشتغال در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، از وعده‌ای که به مردم دادیم، عقب نیستیم، البته باید تلاش مضاعف صرف کنیم، اما ایجاد اشتغال در این مدت نزدیک به وعده سالانه یک میلیون شغل است.

در حالی که آمارها حاکی از افزایش خط فقر و شکاف طبقاتی در کشور است، رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در افزایش یارانه نقدی و کاهش ضریب جینی و کاهش فاصله طبقاتی و نزدیک شدن به عدالت، افزود: این موارد از نکاتی است که با اجرای اصلاحات اقتصادی صورت گرفته است که اگر اقدامات دیگر را نیز به دنبال آن اجرایی کنیم، کار تکمیل خواهد شد، وگرنه نفس کار و همکاری مجلس و دولت به تنهایی تکافو نیست و باید بسته‌ای اقتصادی برای کاهش تورم و مدیریت نقدینگی و رسیدن به نقطه هدف در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور با اشاره به تصویب قانون رابطه بندی معلمان پس از ۱۱ سال(البته این قانون هنوز به صورت کامل اجرا و عملی نشده است) با همکاری نمایندگان مجلس عنوان کرد: مسئله پاداش بازنشستگان لشکری و کشوری نیز با ۳۸ همت پرداخت شد. اوراق مالی دولت نیز به طور متوسط با ۱۵ همت به صورت ماهانه در حال انجام است، این اوراق مالی فاکتور‌هایی است که ما خرج نکردیم، پیشتر خرج شده و ما برای جلب اعتماد به دولت آن‌ها را به موقع پرداخت می‌کنیم.

رئیسی تصریح کرد: شما نمایندگان در میانه سال افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت را مصوب کردید و این مهم نیز انجام شد. آغاز ایجاد نظام تعرفه‌گذاری برای پرستاران نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده بود که سال‌ها عقب مانده بود و بالاخره انجام شد.

وی یادآور شد: در کسب درآمد‌ها نیز فرار مالیاتی یکی از رنج‌های جدی سالیان گذشته بود که ۶۶ درصد افزایش درآمدی در حوزه مالیات داشتیم که البته این مهم نیاز به کار بیشتر دارد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در این مدت تلاش شد استقراضی از بانک مرکزی صورت نگیرد، گفت: تأکید ما این بوده که از تنخواه‌های بانک مرکزی استفاده نکنیم و این نگاهی بوده که ما به حوزه اقتصاد داشتیم.  مستحضرید که وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد مسئله این بود که حقوق مرداد ماه قرار است به چه نحو پرداخت شود، اما امروز علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد به موقع ماهانه و یارانه هم حوزه کسب درآمد و هم هزینه‌ها با انضباط مالی پیش رفته و تلاش دولت این است که کنترل هزینه‌ها را به صورت جدی دنبال کند.

رئیسی، کنترل نظام بانکی را یکی دیگر از مسائل بسیار مهم برشمرد و افزود: اگر دولت منابع و مصارف خود را کنترل کند، ولی بانک‌ها در خلق پول و افزایش نقدینگی کنترل نشوند مجدداً مشکل ایجاد خواهد شد لذا یکی از مسائلی که دنبال می‌شود کنترل و نظارت بر نظام بانکی است.

وی با برشمردن رویکرد‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: مهمترین سند سالیانه اقتصادی کشور لایحه بودجه بوده که سمت‌گیری آن از اهمیت بالایی برخوردار است که باید با کاهش تورم، رشد اقتصادی و مدیریت نقدینگی انجام گیرد.

بودجه با ۳ محور «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی» تدوین شده است

رئیس جمهور نگاه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را با ۳ محور «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی» برشمرد و تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه از موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در بودجه تقدیمی آنچه مورد تأکید است مسئله تقویت تولید و اشتغال است.

رئیس قوه مجریه پیش‌بینی ۵۴۰ هزار میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و پیش‌بینی ۳۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌ها را از جمله موارد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه برشمرد و یادآور شد: سال گذشته نیز که صندوق پیشرفت و عدالت پیش‌بینی شد برای پیشبرد کار‌های استانی با نظارت خزانه بود. امسال نیز این امکان در لایحه بودجه وجود دارد.

وی ارائه مشوق‌های مالیاتی از جمله کاهش ۷ درصدی مالیات واحد‌های تولیدی را یکی دیگر از محور‌های لایحه بودجه برشمرد که سال گذشته ۵ درصد پیش‌بینی شده بود و اضافه کرد: کاهش تعرفه گمرکی واردات نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی از ۴ درصد به یک درصد یکی دیگر از موارد دیده شده در لایحه بودجه است که این اقدام برای پیشبرد اهداف در حوزه اشتغال است.

رئیس جمهور پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش صد درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی موضوع قانون حمایت از خانواده یکی دیگر از محور‌های لایحه بودجه خواند و عنوان کرد: ردیف‌هایی برای برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان، یارانه دارو و تجهیزات پزشکی نیز دیده شده است.

حقوق کارکنان و بازنشستگان به طور متوسط تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد/ حداقل حقوق ۷ میلیون تومان است

در حالی که براساس گزارش رسمی وزارت کار، خط فقر 15 میلیون اعلام شده است، رئیسی افزایش متوسط و رشد میانگین ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان از طریق پرداخت‌های پلکانی را یکی دیگر از محور‌های بودجه برشمردو گفت: حداقل حقوق نیز به رقم ۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین معافیت مالیاتی تا ۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی موضوع مهم دیگر در قانون بودجه را تأمین منابع مالی برای ساخت مسکن دانست و گفت: در حوزه حمل و نقل نیز تأمین اعتبارات لازم برای تأمین صندوق توسعه حمل و نقل انجام شده است؛ همچنین پیش‌بینی مالی برای تأمین خارجی به روزرسانی ناوگان و تجهیزات قطار‌های شهری و بین شهری شده است.  در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو صورت گرفته و اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام شده است البته این دو طرح آغاز شده و شاید در آینده نزدیک خبر‌های خوشی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس جمهور مطرح کرد: پیش بینی در حوزه فرهنگ و آموزش عالی، در حوزه آب، مسئله آب و تنش‌های آبی در لایحه بودجه ایجاد شده است، نکته مهم در این رابطه آن است که تمام تلاش بر این است که کار به صورت شفاف انجام شود هم برای مجریان و هم برای ناظران این شفافیت بتواند کمک کند به پیشرفت امور و صحت امور در کارها. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش شده است از هزینه‌های غیرضرور و فاقد اولویت جلوگیری شود، موضوع ایجاد ثبات اقتصادی و به نحوی به بازار و اقتصاد سیگنال دادن باید نشانه‌هایی از ثبات باشد و در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی چه تولید و چه فعالیت‌های سرمایه گذاران و کارآفرینان باید قابل پیش بینی باشد.

رئیسی در ادامه با اشاره به محور‌های اصلی بودجه، افزود: کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه جاری با توجه به افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از منابع و مصارف تبصره ۱۴ به بودجه عمومی به ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمد‌های عمومی در لایحه نسبت به قانون بودجه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است و به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع حاصل از دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه سال جاری ۳۸ درصد افزایش یافته است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۲۷ همت پیش بینی شده است که حدود ۲۶ درصد نسبت به قانون سال جاری افزایش داشته است.

رئیس جمهور مطرح کرد: یقینا شما نمایندگان برای بررسی این بودجه وقت زیادی خواهید گذاشت و در کمیسیون‌های مختلف که بنده پیشاپیش از فرصت و دقتی که می‌گذارید و از دغدغه‌ها و دلسوزی‌هایی که خواهید کرد تشکر می‌کنم. محصول آنچه که در مجلس و نهایتا شورای محترم نگهبان به تصویب می‌رسد و برای اجرا آماده می‌شود باید به عدالت اجتماعی منجر شود و باید به آرامش به مردم و ثبات اقتصادی منتهی شود و باید به رفاه اجتماعی بیانجامد.

رئیسی تاکیدکرد: با همه فتنه نگری‌هایی که دشمن در این مدت انجام داد و با همه توطئه‌ها و جنگ ترکیبی که به راه انداخت هم در حوزه جنگ روانی و رسانه‌ای و هم در جنگ سیاسی و ایجاد مجامع علیه جمهوری اسلامی و هم در جنگ اقتصادی؛ در حوزه‌های مختلفی که این جنگ ترکیبی را رقم زد امروز ملت بزرگ ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشته است و خداوند را شاکریم که ملت با بصیرت با توجه به رهنمود‌های مقتدای بصیرت آفرینمان دشمن را ناکام گذاشت و دشمن این بار هم مانند گذشته در این توطئه مفتضح شد.  مسئولیت ما مسئولین در مقابل این مردم خوب، متدین، مخلص و دلداده به انقلاب در همه استان‌ها و در همه اقوام و گویش‌ها مضاعف می‌شود. ما باید بیشتر تلاش کنیم و به این مردم خوب خدمت کنیم.

رئیسی مطرح کرد: امیدواریم که خداوند به حق صدیقه طاهره (س) به همه ما کمک کند تا بتوانیم در جهت رفع مشکلات مردم و باز شدن گره‌ها تلاش کنیم و یقین می‌دانیم با آنچه که فاطمه اطهر (س) به ما آموخت و با آنچه که شاگرد آن مکتب امام بزرگوارمان و رهبری معظم و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و شهدای عالیقدر انقلاب به ما آموختند خود را در مقابل مشکلات توانمند می‌دانیم و ما به این شعار شهدا به ما آموختند، ”ما می‌توانیم" عمیقا معتقدیم. با همکاری، همدلی و همکاری و همگرایی راه را پیش می‌بریم و احساس مردم این باشد که مشکلات به لطف الهی کم می‌شود.  ان شاءالله گره‌ها با همراهی مسئولان باز می‌شود و بودجه بتواند با تجربه همه بودجه‌های سنوات گذشته بهترین باشد و به زودی برنامه هفتم هم تقدیم مجلس خواهیم کرد. از همه عزیزان و هیات رئیسه مجلس و رئیس محترم مجلس تشکر می‌کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
117
یکی از این گام های بزرگ تبدیل دلار ۲۵ به ۴۰ هزار تومان! صلوات
مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
52
لطفا اگر شما با این چند رسانه مشکل دارید فقط اینها را ببندید اما کل را فیلتر نکنید ‌الان صرافی‌های خارجی هم که فقط با فیلترشکن کار می‌کنند مشکل داریم و تلگرام که ربطی به مشکل اغتشاشات ندارند ‌.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
1
115
.... نشر اکاذیب مگر جرم نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
برای خودشون که ۴۴ ساله دارند فقط به مردم دروغ میگن نه
جرم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
1
97
نه از وعده ای که دادید یکم مقدار زیادی جلو رفتی برای نابودی پول ملی تقریبا ارزشش را چند درصد نابود کردید دلار 23000 تومانی 43000 تومان تقریبا 50 درصد از برنامه جلو هستید
ازادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
94
دروغگو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین