کد خبر: ۸۲۰۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

زبالگردی که بازیگر تئاتر شد

عصر دوشنبه سوم بهمن و در سومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، در جریان اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» در پهنه رودکی، یک زباله‌گرد، به گروه بازیگران این کار پیوست. او با حضور در این نمایش و همراهی با دیگر عوامل کار، از زندگی خود گفت و تماشاگران را گاه به گریه و گاه به خنده انداخت و در نهایت یک میلیون تومان دستمزد، حاصل بازی او در نمایش «لیلی و مجنون» بود.
زبالگردی که بازیگر تئاتر شد
آفتاب‌‌نیوز :

حین اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون»، بهنام کاوه بازیگر و کارگردان نمایش، متوجه حضور یک زباله‌گرد در پهنه رودکی شد و با توجه به موضوع نمایشش که درباره زباله‌گردی و فقر بود، به سراغ مردی به نام رسول رفت تا از او بخواهد در اجرای نمایش او را همراهی کند.

در آغاز مرد آمادگی حضور در نمایش را نداشت اما با صحبت‌های کارگردان نمایش حس امنیت و صمیمیت کرد و به جمع حاضر در پهنه رودکی پیوست و در جریان اجرا، کارگردان کار از او خواست تا داستان زندگی‌اش را تعریف کند و او با بغض داستان زندگی‌اش را در چند جمله روایت کرد و ناگهان اجرا را ترک کرد.

آن‌طور که روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی گزارش داده است، با دور شدن رسول از محل اجرای نمایش، داوران و مخاطبان به بهنام کاوه اشاره کردند تا به دنبال او برود و او را دوباره به محل اجرا در پهنه رودکی بازگرداند.

با بازگشت آن دو ؛ اجرای نمایش از سر گرفته شد.

زبالگردی که بازیگر تئاتر شد

در پایان اجرا، بهنام کلاهش را از برداشت و به سمت حاضران گرفت تا هدیه‌ای برای رسول در کلاه قرار دهند.

به گفته حاضران در محل اجرا و بهنام کاوه، بیش از یک‌میلیون تومان هدیه از طرف مخاطبان و هنرمندان تئاتر فجر برای رسول جمع و به او اهدا شد.

بهنام کاوه، کارگردان نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» درباره تعامل هنرمند تئاتر و مخاطب و از این‌دست اتفاقات در اجراهای خیابانی توضیح داد: چند وقتی است که من درباره این نمایش و سوژه آن فکر می‌کردم. سوژه من خیابان و آدم‌های این خیابان‌هاست، آدم‌هایی که در سرما، گرما، باران، برف و... مشغول به فعالیت هستند.

کاوه درباره حضور رسول در نمایشش هم گفت: خداوند نظاره‌گر ما بوده است و دستش را روی سر رسول کشید که در جمع ما حاضر شد، با او خندیدیم، گریستیم و لحظاتی را زندگی کردیم.

او ادامه داد: داستان رسول الآن در جامعه جریان دارد و باید فکری برای حل این مسئله کرد.

این کارگردان و بازیگر افزود: در پایان اجرا کلاهم را درآوردم و همه یک یاعلی گفتیم تا هدیه‌ای برای رسول جمع شود؛ به‌جرئت می‌توانم بگویم بیش از یک‌میلیون تومان برای این عزیز جمع شد و درون کلاه ریخته شد.

او ادامه داد: من برای بازی در نقش یک زباله‌گرد، دو روز غذا نخوردم و از گرسنگی در این دو روز بسیار رنج بردم، با این کار سعی کردم تا به سوژه نمایشم بیشتر نزدیک شوم و قابل‌باور باشم.

کاوه به داستان این نمایش خیابانی اشاره کرد و گفت: شخصیت داستان فردی خیابان‌گرد است و از دل خیابان و مشکلات مردم که شبانه اتفاق می‌افتد و در بحث اقتصادی به وجود می‌آید، سخن می‌گوید. این فرد قصه خودش را روایت می‌کند، این‌که چه اتفاقاتی افتاده است و این موضوع را می‌گوید چرا نتوانسته ‌است ازدواج کند و به آرزوهای کوچکی که اکنون برای ما تبدیل به آرزوهایی بزرگ شده‌اند دست یابد.

او با اشاره به اینکه کار نویسندگی، کارگردانی و بازیگری این اثر را خودش انجام داده‌، اضافه کرد: درون‌مایه کار اجتماعی است، داستان «لیلی و مجنون» نمایش ما از قصه‌ها آمده است و تداعی‌کننده قصه‌های باستانی است اما روال داستان به‌روز است و درگیری اقتصادی و مشکلات جوانان امروز را به مردم نشان می‌دهد.

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» توضیح داد: امروزه حباب‌هایی هستند که از پیشرفت جوانان جلوگیری می‌کنند؛ پیشرفت در زندگی، ازدواج، مسکن و... از جمله این موارد است.

کاوه با اشاره به مشکلات اقتصادی افزود: مشکلات اقتصادی کشور متأسفانه زیاد است به حدی که شما می‌توانید در مورد آن یک رمان طولانی بنویسید، من از برخی اتفاقات ایده گرفتیم و این کار را طراحی کردیم.

زبالگردی که بازیگر تئاتر شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین