کد خبر: ۸۲۰۸۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
دوران روایت گذشته؛ روایت بیش از اینکه دیگران را قانع کند، موجب سرخوشی راوی می‌شود

هشدار عباس عبدی درباره آمار‌های رییسی: با این دست فرمان سال ۱۴۰۲ چشم انداز روشنی ندارد

مثل آن است که کسی در تب می‌سوزد، ولی دماسنج دمای بدن او ۳۷ درجه نشان می‌دهد. خب طبیعی است که یا دماسنج درست کار نمی‌کند یا چشم بیننده مشکلی دارد که رقم را به جای ۳۹ و ۴۰، روی ۳۷ می‌بیند. آمار‌های آقای رییسی از این نوع است
هشدار عباس عبدی درباره آمار‌های رییسی: با این دست فرمان سال ۱۴۰۲ چشم انداز روشنی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدی در یادداشتی نوشت: آقای رییسی در روز‌های اخیر تاکید عجیبی بر بهبود شرایط کشور دارد و معتقد است که همه آمار‌ها نشان می‌دهند رشد در کشور است و آینده را روشن می‌بیند و از نظر ایشان آمار‌های همه نهاد‌های ذی‌ربط از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال حکایت دارد.

مثل آن است که کسی در تب می‌سوزد، ولی دماسنج دمای بدن او ۳۷ درجه نشان می‌دهد. خب طبیعی است که یا دماسنج درست کار نمی‌کند یا چشم بیننده مشکلی دارد که رقم را به جای ۳۹ و ۴۰، روی ۳۷ می‌بیند. آمار‌های آقای رییسی از این نوع است. می‌فرمایند که یک میلیون شغل ایجاد شده با کد ملی و کد بیمه و آدرس و... خیلی صریح باید گفت که بدون تردید خالص مشاغل ایجاد شده مطابق گزارش‌های رسمی طی یک سال از تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بسیار کمتر از این رقم است. شاید نزدیک به یک‌سوم باشد. آن هم ربطی به سرمایه‌گذاری دولت جدید ندارد، بیشتر محصول پایان یافتن کرونا است که بیش از ۵۵۰ هزار شغل از میان رفته دوباره به جایگاه قبلی بازگشت و در بخش کشاورزی وضعیت سرجمع تعداد شاغلین کمتر نیز شده است. (ر. ک. گزارش فصلی اقتصاد ایران ۱۴۰۱) و احتمالا در ادامه نیز این روند کندتر خواهد شد.

پس این اولین آمار مهم ایشان که به کلی نادرست است. آمار بعدی که اصلا به آن اشاره نمی‌کنند، نرخ تورم است. این نرخ دقیقا محصول رشد نقدینگی است. ایشان از همان ابتدا که آمدند مدعی بودند که از بانک مرکزی استقراض نخواهند کرد تا مبادا نقدینگی زیاد شود. این را می‌توان یک ادعای نادرست نامید. فرض کنید که کسی بگوید من از حسن قرض نمی‌کنم و از حسین قرض می‌کنم. چون حسین هم پولی برای قرض دادن ندارد، لذا به حسن می‌گویند به او قرض دهد سپس از حسین قرض می‌کنند. دقیقا به همین سادگی. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سرسام‌آور است، ولی این بدهی ناشی از اقدامات دولت است. حالا فرض کنیم که حتی یک ریال هم از بانک مرکزی قرض نکنند، چه اهمیتی دارد، به ویژه هنگامی که تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۰درصد رسیده است. این وضعیت بدتری است که شما قرض نکنید، ولی تورم رکورد بزند؛ بنابراین تاکید بر تبلیغ و روایت توخالی و امید دادن به اینکه آینده درخشان است، مطلقا مورد توجه کسی قرار نمی‌گیرد. اگر واقعا آینده درخشان است باید گفت که چرا و براساس چه منطقی چنین می‌بینند؟ دلایل آن را بگویید تا دیگران هم قانع شوند؛ و الا این ادعای بلادلیل و غیرموجه است و برای دل خوش کردن خود و مردم است.

خیلی روشن باید گفت حرکت با این دست فرمان چشم‌انداز روشنی ندارد. سال ۱۴۰۲ را جدی بگیرید. تکرار سناریوی تثبیت قیمت‌ها در کنار رشد نجومی نقدینگی و ادامه سیاست خارجی و داخلی کنونی، راهگشا نیست که به سراشیبی ختم می‌شود. دوران روایت گذشته است. روایت بیش از اینکه دیگران را قانع کند، موجب سرخوشی راوی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
64
5
کاش آقای عبدی به پشت سر خود هم نگاه می کرد که دولت متبوع ایشان چه بدهی و کسری،و هزینه های سر سام آوری برای دولت ریسی به ارمغان گذاشت هر دولتی بود زیرش می زایید اما این دولت بود که توانست آنها را مستهلک کرد اما چشم شما دیدن واقعیت کور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
3
70
والله قسم اگه همین مقاله رو بذارید جلوی آقای رییسی اگه بتونه بخونه! چه برسه به اینکه بفهمه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین