کد خبر: ۸۲۱۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

پلیس پرو موانع معترضان را از خیابان‌ها جمع می‌کند

به گفته مقامات پرو، موانعی که در سراسر این کشور توسط معترضان خواهان استعفای رئیس جمهور گذاشته شده، برچیده خواهد شد.
پلیس پرو موانع معترضان را از خیابان‌ها جمع می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته وزارت دفاع و کشور، پلیس و ارتش در حال آماده شدن برای انجام یک عملیات مشترک هستند.

حامیان پدرو کاستیو، رئیس جمهور سابق این کشور پس از استیضاح و دستگیری وی به دلیل تلاش برای انحلال کنگره در دسامبر، به خیابان‌ها آمدند.

معترضان خواستار استعفای جانشین او دینا بلوارته و برگزاری انتخابات جدید هستند.

به نقل از بی بی سی، وزارت کشور پرو در توییتی نوشت که «انسداد راه‌های ارتباطی جرم است» و تاکنون ۱۰ نفر به دلیل وجود این موانع جان خود را از دست داده‌اند، زیرا آمبولانس‌ها نمی‌توانند از موانع عبور کنند.

در اوایل ژانویه، سازمان دیده بان حقوق بشر پرو از مرگ زن ۵۱ ساله و یک نوجوان بخاطر این موانع در شمال منطقه لا لیبرتاد خبر داد.

موانع خیابانی معترضان همچنین منجر به کمبود سوخت و مواد غذایی در چندین منطقه شده است.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که مسدود شدن جاده‌ها باعث سرگردانی کامیون‌های تحویل کالا شده و در برخی از شهرها شاهد افزایش سه برابری قیمت مواد غذایی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی بوده‌اند.

در بیانیه وزارتخانه‌های دفاع و کشور آمده است: «پلیس ملی پرو، با حمایت نیروهای مسلح، موانع در شبکه ملی بزرگراه‌ها را که کشور را در وضعیت اضطراری قرار داده، پاکسازی خواهد کرد.»

روز چهارشنبه، خانم بولوارته خواستار «آتش بس ملی» شد، اما پس از سخنرانی او، هزاران نفر به خیابان‌های لیما، پایتخت این کشور آمدند و خواستار استعفای او شدند.

خانم بولوارته در ماه دسامبر و پس از تلاش‌های ناموفق کاستیو برای انحلال کنگره که در نتیجه آن استیضاح و برکنار شد، به ریاست جمهوری رسید.

در ناآرامی‌های پس از این اتفاقات در سراسر پرو بیش از ۵۰ نفر جان باختند.

دولت به استفاده از بیش از حد زور و خشونت در سرکوب اعتراضات متهم شده است و یک مقام قضایی این کشور گفته است که از ۵۶ نفری که در ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند، ۴۶ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

فرمانداران مناطق جنوبی پونو، کوسکو و آپوریماک نیز خواستار استعفای رئیس‌جمهور شده‌اند و در اوایل این هفته، سیاستمداران اپوزیسیون درخواستی را برای استیضاح خانم بولوارته ارائه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین