کد خبر: ۸۲۱۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴

کشف مومیایی که شاید قدیمی‌ترین در مصر باشد

باستان‌شناسان مصری مومیایی در مقبره متعلق به عصر فرعون‌ها کشف کرده‌اند که ممکن است قدیمی‌ترین و کامل‌ترین مومیایی این کشور باشد.
کشف مومیایی که شاید قدیمی‌ترین در مصر باشد
آفتاب‌‌نیوز :

باستان‌شناسان مصری از کشف مقبره‌ای باستانی در نزدیکی قاهره خبر دادند که مومیایی داخل آن احتمالا قدیمی‌ترین و کامل‌ترین مومیایی است که تاکنون در این کشور کشف شده است.

به گزارش الجزیره، این مومیایی ۴,۳۰۰ساله درحالی کشف شد که در بخش انتهایی یک دالان ۱۵ متری قرار داشت. «زاهی حواس» سرپرست گروه باستان‌شناسان به خبرنگاران اعلام کرد که این دالان بخشی از مجموعه مقبره‌های باستانی است که قدمت آن‌ها به دودمان پنجم تا ششم «پادشاهی کهن» مصر می‌رسد و اخیرا در نزدیکی هرم پلکانی سقاره کشف شدند.

این مومیایی مردی به نام «هکاشپس» (Hekashepes) است که با ورقه‌ای از طلا پوشانده شده بود و در تابوت‌دان سنگ‌آهکی قرار داشت.

«زاهی حواس» بیان کرد: «سرم را به تابوت‌دان نزدیک کردم تا درون آن را ببینم؛ مومیایی زیبای مردی که کاملا با لایه‌های طلا پوشانده شده بود در آن قرار داشت. ممکن است این مومیایی قدیمی‌ترین و کامل‌ترین مومیایی باشد که تاکنون در مصر کشف شده است.»

در سایر مقبره‌هایی که اخیرا کشف شده است، مقبره‌ای متعلق به فردی به نام «Khnumdjedef» کشف شد. این فرد در دوران حکومت «اوناس»، آخرین فرعون دودمان پنجم، مسوول نظارت بر اشراف‌زادگان و مقامات بود. مقبره او منقش به تصاویر زندگی روزمره است.

مقبره دیگری نیز کشف شد که به فردی به نام «مِری» تعلق دارد. او رازدار و فرمانده ارشد کاخ بود. در مقبره دیگری مجمومه‌ای از مجسمه‌های بسیار بزرگ کشف شد. این مقبره به فردی به نام «فِتِک» تعلق دارد. او قاضی و نویسنده بوده است.

در این مقبره‌ها چندین مجسمه از جمله مجسمه مردی به همراه همسرش و چند خدمتکار کشف شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین