کد خبر: ۸۲۱۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

هشدار نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین

اندیشکده «رند کورپوریشن» مرتبط به پنتاگون در گزارش جدیدی تاکید کرد، در حالی که مسکو و کی‌یف هر دو گمان می‌کنند که می‌توانند از ادامه یافتن جنگ سود ببرند، چنین رویکردهایی در راستای منافع واشنگتن نیست.
هشدار نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

 گزارش مذکور تحت عنوان «پرهیز از یک جنگ طولانی» به قلم ساموئل چاراپ و میراندا پریبه، فرضیات عمومی درباره جنگ روسیه – اوکراین را می‌پذیرد اما خاطرنشان می‌کند که منافع آمریکا «اغلب با منافع اوکراین همسوست، اما با آن مترادف نیست.»

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، به گفته نویسندگان گزارش، این جنگ تا به الان صدمات اقتصادی، نظامی و اعتباری قابل توجهی را به روسیه وارد کرده است، بنابراین «تضعیف تدریجی بیشتر آن احتمالاً دیگر جزو منافع ایالات متحده نیست.»

براساس گزارش این اندیشکده که در سال ۱۹۴۸ برای ارائه توصیه‌هایی به نیروهای مسلح آمریکا شکل گرفت و از طرف دولت آمریکا و نهادهای خصوصی تامین مالی می‌شود، هزینه این تحولات برای غرب هم ناچیز نبوده است، از اختلال در بازارهای انرژی، موادغذایی و کود گرفته تا هزینه «سر پا نگه داشتن دولت اوکراین از نظر اقتصادی که صرفا به مرور زمان چند برابر می‌شود.»

آنها گفتند که کمک نظامی ناتو به اوکراین «همچنین ممکن است پس از یک دوره معین ناپایدار شود.» این درگیری «زمان سیاستگذاران ارشد و منابع نظامی ایالات متحده را جذب می‌کند» و واشنگتن را از اولویت‌های جهانی دیگر مانند چین منحرف می‌کند و در عین حال مسکو را به پکن نزدیک‌تر می‌کند.

این مطالعه، نسخه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از پیروزی را توصیف می‌کند که شامل پس گرفتن تمامی اراضی تحت اشغال و کشاندن روسیه به دادگاه‌های جرایم جنگی و پرداخت غرامت می‌شود و آنها را «خوش‌بینانه و غیر محتمل» می‌داند.

نویسندگان هشدار می‌دهند که مسکو «این جنگ را تقریباً وجودی می‌داند» و «سطح بالایی از عزم راسخ» را نشان داده است و این احتمال استفاده مسکو از سلاح‌های هسته‌ای را در صورت احساس خطر افزایش می‌دهد.

این گزارش اذعان می‌کند که چشم‌انداز نوعی صلح از طریق مذاکره «در کوتاه‌مدت ضعیف» است، زیرا کی‌یف معتقد است حمایت غرب به‌طور نامحدود ادامه خواهد داشت، در حالی که به مسکو هیچ دلیلی داده نشده که باور کند تحریم‌ها در آینده لغو می‌شود.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده می‌تواند «کمک‌های نظامی آینده را مشروط به تعهد اوکراین به مذاکرات کند» و در عین حال تعهدات امنیتی به کی‌یف بدهد، اما «نه به اندازه معاهدات دفاعی متقابل ایالات متحده» یا عضویت در ناتو. واشنگتن همچنین باید به مسکو در مورد بی‌طرفی اوکراین تضمین دهد و «شرایطی را برای رفع تحریم‌ها تعیین کند.»

اندیشکده رند کورپوریشن که از سوی تشکیلات نظامی-صنعتی ایالات متحده تأسیس شده، برای چندین دهه به پنتاگون مشاوره سیاستگذاری ارائه کرده است. در سال ۲۰۱۹، این اندیشکده یک خطمشی در رابطه «توسعه بیش از حد و عدم تعادل» روسیه ارائه کرد که شامل تحریم‌های اقتصادی، ارسال سلاح به اوکراین، تشویق ناآرامی در آسیای میانه و حتی استقرار سلاح‌های هسته‌ای بیشتر در اروپا بود. در مقابل، به نظر می‌رسد توصیه‌هایی در مورد چگونگی جلوگیری از تشدید تنش با مسکو در حین تسلیح کی‌یف، از ژوئیه سال گذشته، تأثیر چندانی نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین