کد خبر: ۸۲۱۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

نخستین بار پس از مظفرالدین‌شاه!

دیدار جمعه‌شب منچسترسیتی و آرسنال که نخستین تقابل‌شان در این فصل هم بود، نکات جالبی داشت.
نخستین بار پس از مظفرالدین‌شاه!
آفتاب‌‌نیوز :

«حساس‌ترین تقابل دور چهارم رقابت‌های جام حذفی انگلیس موسوم به اف‌ای‌کاپ، تقابل منچسترسیتی و آرسنال در ورزشگاه اتحاد بود؛ دیداری که تقابل مجدد پپ گواردیولا و دستیار سابقش یعنی میکل آرتتا بود که بار دیگر استاد، مچ شاگرد را خواباند. هر چند رقابت جذاب دو تیم در لیگ برتر انگلیس فعلا با موفقیت آرسنال همراه بوده و اختلاف پنج‌امتیازی با وجود یک بازی کمتر، صدرنشینی را برای توپچی‌ها به ارمغان آورده است. اما دیدار جمعه‌شب دو تیم که نخستین تقابل‌شان در این فصل هم بود، نکات جالبی داشت.

در حالی که فصل جاری لیگ برتر به نیمه خود رسیده، به دلیل مرگ ملکه انگلیس و لغوشدن چند بازی در ابتدای فصل، برنامه‌ریزی‌ها کمی به‌ هم ریخته و به همین دلیل هنوز هیچکدام از تقابل‌های من‌سیتی و آرسنال در لیگ برتر برگزار نشده است. با این حال برد ناپلئونی یک‌ بر صفر در جام حذفی، نشان داد که رقابت برای قهرمانی در لیگ هنوز تمام نشده؛ چرا که سیتیزن‌ها در بازی رودررو هنوز اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند. جالب اینجاست که اکنون گواردیولا با کسب ۱۸ پیروزی برابر آرسنال، بیشترین برد دوران سرمربیگری‌اش را برابر این تیم لندنی ثبت کرده تا توپچی‌ها قربانی مورد علاقه او باشند. جالب اینجاست که از ۱۴ تقابل اخیر سیتی و آرسنال در تمامی رقابت‌ها هم ۱۳ برد سهم آبی‌پوشان بوده تا برتری مطلقی برابر این رقیب داشته باشند.

در میان تمام اعداد و ارقامی که از نبرد دو تیم آماده این روزهای لیگ جزیره به جا مانده، یکی بیش از بقیه جالب است و آن نخستین پیروزی منچسترسیتی در جام حذفی برابر آرسنال پس از ۱۱۹ سال بوده است! اف‌ای‌کاپ به عنوان قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا، از فصل ۱۸۷۲-۱۸۷۱ تاسیس شده و از آن زمان هر ساله تمامی تیم‌های انگلیسی از دسته‌های مختلف با سازوکاری جذاب در آن شرکت می‌کنند. نخستین تقابل آرسنال و منچسترسیتی در جام حذفی، سال ۱۹۰۴ بوده که در آن زمان توپچی‌ها به نام وولویچ آرسنال شناخته می‌شدند و در مِینور گراوند بازی می‌کردند. پس از آن دو تیم چهار بار دیگر در این رقابت‌ها به مصاف یکدیگر رفتند که همواره لندنی‌ها برنده این تقابل بودند تا اینکه جمعه‌شب این طلسم ۱۱۹ ساله شکسته شد.

اگر به تاریخ نخستین نبرد دو تیم در جام حذفی انگلیس توجه کنید، سال ۱۲۸۲ هجری شمسی را نشان می‌دهد. یعنی زمانی که مظفرالدین‌شاه قاجار، پادشاه ایران بوده و مردم در تکاپوی تاسیس مجلس مشروطه بودند تا به استبداد پادشاهان قاجاری پایان دهند. پس از تلاش‌های همه‌جانبه و ریختن خون‌های بسیار، تقریبا سه سال بعد از بازی آرسنال و من‌سیتی، مجلس شورای ملی ایران هم به عنوان یکی از نخستین پارلمان‌های کشورهای غیر اروپایی تاسیس شد. حالا در سال ۲۰۲۳، جدا از تمام اختلافات در حوزه سیاسی، رقابت باشگاهی انگلیس در بالاترین سطح ممکن دنبال می‌شود و در ایران هم هنوز مشخص نیست ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها تداوم خواهد داشت یا خیر.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین