کد خبر: ۸۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۳:۲۷

ديدار شارون با شيراك

آفتاب‌‌نیوز : آريل شارون، نخست وزير اسراييل كه براي يك ديدار سه روزه به فرانسه رفته است، گفت: كاملا معتقدم كه مبارزه با يهودستيزي به تقويت روابط دو طرف كمك مي‌كند.

شارون خاطرنشان كرد: از تلاش ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه در مبارزه با يهودستيزي تشكر مي‌كنم و اسراييل، شيراك را يكي از رهبران بزرگ جهان مي‌داند.

وي بيان داشت: مطمئن هستم كه اين ديدار به آشتي بين دو كشور كمك مي‌كند و به پيشرفت صلح كه براي ما در خاورميانه مهم است، مي‌انجامد.

بعد از چند سال اختلاف به دليل سياست فرانسه در قبال خاورميانه و حملات زياد به يهوديان در فرانسه، صحبت‌هاي شارون بيانگر پيشرفت سريع روابط ميان فرانسه و اسراييل است.

يك مشاور شارون گفت: روابط بين اسراييل و فرانسه بسيار سرد بود، اما اكنون اوضاع فرق كرده است.

اين مشاور كه نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت:‌ فرانسه و اسراييل مي‌خواهند از فرصت به دست آمده براي بهبود روابط دو جانبه در زمينه‌هاي نظامي و استراتژيك استفاده كنند. اسراييل خواهان ايفاي نقش بيشتر فرانسه در حل مناقشه‌ي خود با فلسطيني‌هاست.

شارون هم‌چنين از شيراك دعوت كرد تا از مزرعه‌اش در صحراي نقب ديدار كند و هر دو با تشكيل بنياد فرانسه - اسراييل به منظور ارتقاي مناسبات فرهنگي و دانشگاهي موافقت كردند.

نخست‌وزير اسراييل هم‌چنين با اشاره به برگزاري نماز مرگ از سوي يهوديان افراطي براي مرگ وي گفت: از اين موضوع نگران نيستم. من از اين گونه موضوعات نه در گذشته و نه در حال حاضر نمي‌ترسم.

ژاك شيراك نيز طرح عقب نشيني از نواز غزه را يك تصميم تاريخي دانست.

فرانسه از اسراييل خواسته است اقدامات بيشتري جهت اعتمادسازي انجام دهد.

شارون هم‌چنين پنجشنبه با سران يهوديان فرانسه ديدار و گفت و گو كرد.

شارون هم‌چنين از شيراك خواست كه تا با تشويق دولت لبنان در راستاي متوقف كردن حملات حزب‌الله و ورود غير قانوني افراد از مرزها، گام بردارد.

شيراك نيز در پاسخ اظهار داشت: دولت لبنان مسوول اين وضعيت نيست و آنچه كه امروز در لبنان در جريان است يك روند سياسي جديد و حضور يك وزير از اعضاي حز‌ب‌الله در كابينه دولت است. گروه‌هاي ديگري در كشور وجود دارند كه بهتر است دولت لبنان به آن‌ها اعمال فشار داشته باشد.

شيراك ادامه داد: دولت فرانسه در راستاي اجرايي كردن قطعنامه‌ي 1559 گام برمي‌دارد كه البته اين مساله وقت زيادي خواهد گرفت، چرا كه مسائل داخلي لبنان به تصميم‌گيري‌هاي داخلي اين كشور بستگي دارد.

پايگاه اينترنتي ايلاف نيز به نقل از مقامات رژيم صهيونيستي نوشت، ژاك شيراك طي ديدارش با شارون گفت، بشار اسد، رييس جمهور سوريه عامل تشنج در منطقه است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین