کد خبر: ۸۲۲۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان

هشدار هواشناسی؛ بارش شدید و احتمال وقوع سیل در ۲۵ استان

سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و بارش برف و باران همچنین احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابردر ۲۵ استان هشدار داد.
هشدار هواشناسی؛ بارش شدید و احتمال وقوع سیل در ۲۵ استان
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تقویت سامانه بارشی و برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۱ تا ۱۳ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، ایلام، تهران، شمال بوشهر، خوزستان، لرستان، همدان، شمال غرب فارس، غرب و جنوب اصفهان، قم، مرکزی، ارتفاعات مازندران و غرب سمنان، چهارشنبه در نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال غرب فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر، خراسان جنوبی و پنجشنبه در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفر‌های خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبرو‌ها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشار سطح زمین و وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از سه‌شنبه تا چهارشنبه خبر داد.

این شرایط جوی روز سه شنبه در خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب و شرق اصفهان، خراسان رضوی و روز چهارشنبه در فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب اصفهان، یزد مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و سست، احتمال سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد.

احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی از جمله توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی با اقلیم گرم وقوع رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف و احتمال کولاک برف، رخداد مه، کاهش دید از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۱ تا ۱۳ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، شمال بوشهر و یزد، چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، سمنان، گلستان، یزد، نیمه شمالی فارس، اصفهان و پنجشنبه در آذربایجان شرقی، زنجان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، همدان، کرمان، خراسان جنوبی، بوشهرو هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در مسیر‌های کوهستانی، احتمال انسداد محور‌های روستایی بر اثر شدت بارش برف یا باران، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر، اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، احتیاط و ترجیحا اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبرو‌ها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها واتخاذ تمهیدات دیگر جهت جلوگیری از خسارات احتمالی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین