کد خبر: ۸۲۲۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

رتبه‌بندی فساد دولت‌های جهان در ۲۰۲۲/ ایران در رده ۱۴۷

سازمان شفافیت بین‌المللی رتبه‌بندی سالانه فساد در دولت‌های مختلف جهان را منتشر کرد که در آن دانمارک در بهترین جایگاه و سومالی در بدترین وضعیت قرار دارند.
رتبه‌بندی فساد دولت‌های جهان در ۲۰۲۲/ ایران در رده ۱۴۷
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان شفافیت بین‌المللی در فهرست رتبه‌بندی فساد در ۱۸۰ دولت جهان به هر دولت نمره‌ای از ۰ تا ۱۰۰ داده و هرچه این عدد برای دولت‌ها بیشتر باشد، بدین معناست که آن دولت فساد کمتری دارد.

دانمارک با ۹۰ امتیاز و سومالی با ۱۲ امتیاز به ترتیب خانه‌های اول و آخر این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس گزارش ایسنا، میانگین جهانی این فهرست در بیش از یک دهه گذشته با ۴۳ امتیاز ثابت بوده است. بیش از دو سوم کشور‌های جهان امتیازی کمتر از ۵۰ دارند و ۲۶ کشور به کمترین امتیاز خود در تاریخ ثبت این فهرست رسیده‌اند. علاوه بر این، ۱۵۵ دولت از سال ۲۰۱۲ تا امروز هیچ پیشرفت چشمگیری در مقابله با فساد نداشته و بعضاً پس‌رفت داشته‌اند.

از دیگر دولت‌های این فهرست می‌توان به فنلاند و نیوزیلند با رتبه ۲، استرالیا با رتبه ۱۳، کانادا در جایگاه ۱۴، آمریکا (۲۴)، امارات (۲۷)، اسرائیل (۳۱)، عربستان (۵۴)، چین (۶۵)، ترکیه (۱۰۱)، اوکراین (۱۱۶)، روسیه (۱۳۷)، پاکستان (۱۴۰)، افغانستان و لبنان (۱۵۰)، عراق و آذربایجان و میانمار (۱۵۷)، کره شمالی (۱۷۱)، ونزوئلا (۱۷۷) و سوریه (۱۷۸) اشاره کرد.

همچنین به نوشته بی بی سی؛ در این فهرست سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان در دوره طالبان با ۲۴ پله صعود در سال ۲۰۲۲ در جایگاه شاخص جهانی مبارزه علیه فساد اداری در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفت.

همچنین ایران در بین ۱۸۰ کشور دنیا در رده ۱۴۷ قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین