کد خبر: ۸۲۲۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

تلاش آذربایجان برای «محکوم کردن حمله به سفارت باکو در تهران» در سازمان‌های بین‌المللی

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران درباره حمله انجام شده به سفارت باکو در تهران، اعلام کرد که اسنادی را با درخواست محکومیت و شناسایی عاملان این اقدام به سازمان‌های بین‌المللی مربوطه ارائه کرده است.
تلاش آذربایجان برای «محکوم کردن حمله به سفارت باکو در تهران» در سازمان‌های بین‌المللی
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای که در وبگاه آن منتشر شده است، اعلام کرد: در ۲۷ ژانویه [جمعه ۷ بهمن]اسنادی حاوی درخواست محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی علیه سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و مجریان این حمله تروریستی، همچنین اجرایی شدن تعهدات ناشی از معاهده وین درباره امور دیپلماتیک به سازمان‌ها و پلتفرم‌های بین‌المللی مربوطه ارائه شد.

وزارت امور خارجه آذربایجان بیان کرد: از زمان وقوع این حمله تروریستی تا کنون، حمله مسلحانه علیه سفارت جمهوری آذربایجان از سوی ۱۰۰ کشور و دبیرخانه‌های برخی سازمان‌های بین‌المللی محکحوم شده و بر ضرورت مجازات مجریان این اقدام در این بیانیه‌ها تاکید شده است.

در این بیانیه ادعا شده است: ایران تلاش کرده است مانع افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین‌المللی در سازمان‌های بین‌المللی شود که خود عضو آن‌هاست و تصمیمات آن بر اساس اجماع است. در این زمینه، ایران با پیش‌نویس بیانیه‌ها و بیانیه‌های ارسالی آذربایجان به دفتر هماهنگی جنبش غیرمتعهد‌ها (NAM) و کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) بلافاصله پس از حمله اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه آذربایجان همچنین مطرح کرد: ایران علاوه بر این برای حمایت از جایگاه خود در سازمان‌های مذکور، از کشور‌های متعددی درخواست کرده، اما تنها سورویه و هند از بین ۱۲۰ کشور جنبش عدم تعهد از موضع ایران حمایت کرده‌اند. ادعای اصلی مطرح شده توسط این سه کشور در مخالفت با مدارک پیش‌تر اشاره شده این است که حملات تروریستی در کشور‌های مختلف، پیش‌تر در جنبش عدم تعهد محکوم نشده و روابط دوجانبه میان کشور‌ها در پلتفرم‌های بین‌المللی مانند جنبش عدم تعهد مطرح نشده است. این در حالی است که جنبش عدم تعهد در موارد بسیاری برخی اسناد را در محکومیت حملاتی تروریستی که در کشور‌های عضو آن رخ داده بودند و با تاکید بر حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک تصویب کرده است.

در این بیانیه آمده است: ما این اقدام تحریک‌آمیز از سوی ایران را محکوم می‌کنیم و این کشور باید بر تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد.

وزارت امور خارجه آذربایجان در پایان مطرح کرد: آذربایجان از تمامی پلتفرم‌های بین‌المللی استفاده خواهد کرد تا به طور گسترده این اقدام تروریستی علیه سفارت خود را محکوم کرده و عاملان آن را مجازات کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
4
2
دیگه جمهوری آذربایجان هم برای ما شاخ شده.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین