کد خبر: ۸۲۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

اظهارات وزیر ارشاد درباره توهین رائفی‌پور، قرارگاه حجاب و حواشی یک فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفی‌پور، حواشی برخی فیلم‌ها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و... مورد پرسش قرار گرفت.
اظهارات وزیر ارشاد درباره توهین رائفی‌پور، قرارگاه حجاب و حواشی یک فیلم
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مهدی اسماعیلی ۱۲ بهمن ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات شب گذشته رئیس جمهور مبنی بر تشکیل قرارگاه حجاب و عفاف در وزارت ارشاد تصریح کرد: آقای رئیس جمهور و دولت معتقد هستند که مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی و اجتماعی است و باید با این مسئله در ابتدای امر برخورد فرهنگی و اجتماعی داشت و غیر از راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: در واقع آقای رئیس جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی در ارتباط با موضوع پوشش هستند و معتقدند که جامعه ایرانی جامعه عفیفی است و اگر جایی اخلال و یا موضوعی در این ارتباط وجود داشته باشد، باید فرهنگی برخورد کنیم. در همین چارچوب مجموعه بسیار خوبی در وزارت ارشاد برای انجام کار‌های ایجابی سازماندهی شده است، نظیر برگزاری نمایشگاه خانواده خوب در تهران و مراکز استان‌ها که به زودی افتتاح می‌شود.

ماجرای تشکیل قرارگاه حجاب در وزارت ارشاد

وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت انقلابی آقای رئیسی این است که با نگاه فرهنگی با پدیده‌های فرهنگی مواجه شویم؛ در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعضای این قرارگاه تصریح کرد: اعضاء و ساختار روشن است و تمام دستگاه‌های فرهنگی دولت و دستگاه‌های فرهنگی خارج از دولت عضو آن هستند. در واقع یک کار جمعی است و قرارگاه زیست عفیفانه در حال فعالیت است و ان‌شاءالله ابعاد آن گسترش پیدا می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه ما تاکید بر این داریم که در حوزه فرهنگ مجموعه‌های دلسوز باید وارد شوند، در پاسخ به این سوال که با توجه به تشکیل این قرارگاه آیا کار در موضوع حجاب از وزارت کشور گرفته می‌شود یا نه؟ تصریح کرد: وزارت کشور یک کار محدود و صلبی در این حوزه و برای موارد خیلی خاص دارد، برای وقتی که از حالت عادی خارج می‌شود، بنابراین وزارت کشور یک کار محدود در این حوزه دارد و اصل کار کار فرهنگی است و مدتی است که کار در این زمینه در وزارت ارشاد آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بعضا شاهد بسته شدن برخی از اماکن مثل داروخانه‌ها بخاطر عدم رعایت حجاب بودیم، آیا از این به بعد تصمیم گیری در موارد اینچنینی از سوی این قرارگاه اتخاذ می‌شود، گفت: این موارد به هیچ وجه در دستور کار مجموعه فرهنگی نیست و بعید می‌دانم چنین مواردی به این نحو باشد. ممکن است بخاطر عدم رعایت قانون در برخی از موارد مسائلی را شاهد باشیم، ولی همانطور که گفتم تاکید ما این است که مسئله عفاف و حجاب در قالب رویکرد‌های فرهنگی دنبال شود.

واکنش وزیر ارشاد به حواشی فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟»

وزیر ارشاد همچنین در مورد مسائل ایجاد شده بین تهیه کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی» با بازیگران این فیلم که اقدام به تحریم جشنواره کرده‌اند، تصریح کرد: از نظر عرف و قوانین موجود در حوزه‌های هنری، تهیه کننده مسئول یک اثر هنری است. ما وارد اینگونه جزئیات نمی‌شویم، این موارد به تهیه کننده فیلم و عوامل آن بر می‌گردد. ما تهیه کننده را مسئول کار می‌دانیم، ولی موضوع اختلافات و جزئیات مربوط به آن مسائلی است که باید بین تهیه کننده و عوامل فیلم حل شود و ان‌شاءالله بتوانند خودشان مسائل را حل کنند.

به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد نامه اخیر رییس سازمان صدا و سیما در مورد یکی از پلتفرم‌ها و درخواست مطرح شده برای بستن این پلتفرم خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که دوستان ما در سازمان صدا و سیما نیز با ما اتفاق نظر دارند که باید این شبکه نمایش خانگی تقویت شود و شبکه نمایش خانگی یک فرصت برای حوزه فرهنگ و هنر است. من به شدت حامی تقویت آن‌ها هستم. در عین حال همه ما باید مطابق قانون عمل کنیم و گلایه رئیس سازمان صدا و سیما هم ناشی از عدم رعایت قانون بود.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما به همه دوستانی که در این عرصه فعال هستند تاکید می‌کنیم که قانون و مقررات را رعایت کنند و اگر جایی در حوزه مقررات و قوانین در این حوزه نقصی وجود دارد، باید آن را جبران کنیم تا تکلیف این دوستان نیز مشخص شود.

امیدواریم سوتفاهم‌هایی مثل ماجرای رائفی‌پور بوجود نیاید

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انتقادات و گلایه‌های مطرح شده از سوی اهالی موسیقی کشور نسبت به سخنان رائفی پور و تاکید وزارت ارشاد برای پیگیری این موضوع گفت: وقتی که این اظهارات منتشر شد، دبیر جشنواره و دوستان بحث را پیگیری کردند. من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته شده تقطیع شده است تاکید کردم که این موضوع پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مسئله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء تفاهمات دیگر به وجود نیاید.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری جشنواره‌های فجر خاطرنشان کرد: جشنواره فجر انقلاب اسلامی به خوبی در حال انجام است. جشنواره تئاتر را داشتیم و اکنون شاهد برگزاری جشنواره هنر‌های تجسمی هستیم. جشنواره فیلم را نیز پیش رو داریم و از امروز عصر اکران‌ها آغاز می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: فضای رونق، شادی و نشاط به حوزه‌های فرهنگی کاملا برگشته است و اهالی فرهنگ و هنر در این زمینه دارند مشکلات‌شان را پشت سر می‌گذارند و ما هم در این زمینه در خدمت‌شان هستیم تا مسائل را بطور کامل حل کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین