کد خبر: ۸۲۲۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
تورم دهک اول و دهم در یکسال گذشته

اختلاف تورم فقیر و غنی شدت گرفت

تورم ماهانه دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه به حساب می‌آید در دی ماه بیش از دو برابر تورم دهک اول بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف تورم این دو دهک از آغاز پاییز ۱۴۰۱ چشمگیر‌تر شده است.
اختلاف تورم فقیر و غنی شدت گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

تورم ماهانه دی ماه ۴.۳ درصد برآورد شده که نسبت به ماه گذشته اش افزایش چشمگیری داشته است. تورم نقطه به نقطه نیز ۵۱.۳ درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده‌تر هزینه‌ای که خانوار ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در دی ماه امسال کرده اند، نسبت به هزینه همین سبد در دی ماه سال گذشته بالغ بر یک و نیم برابر شده است. تورم نقطه‌ای در تابستان امسال بود که به بالای ۵۰ درصد رسید، اما برای چند ماه روند نزولی را تجربه کرد و به پایین‌تر از این عدد رفت. با توجه به اینکه تورم ماهانه اکنون افزایش قابل توجهی یافته، تورم نقطه‌ای نیز بعد از چند ماه بار دیگر مرز ۵۰ درصد را رد کرد.

تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دی ماه ۴.۱ درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم خوراکی در آذر صفر درصد بوده است. همچنین تورم غیرخوراکی و خدمات نیز در نخستین ماه زمستان ۴.۵ درصد به ثبت رسیده است. سهم خوراکی‌ها در سبد مصرفی خانوار کم درآمد بالاتر است، به بیان دیگر دهک‌های پایینی نسبت به دهک‌های ثروتمند به این علت که درآمد پایین تری دارند مجبورند نسبت بیشتری از درآمد خود را به خرید اقلام خوراکی اختصاص دهند. در آن سو سهم اقلام غیر خوراکی و خدمات در سبد مصرفی دهک‌های بالایی سهم بیشتری دارد. از همین رو زمانی که تورم بیشتر از سمت اقلام خوراکی باشد فشار تورمی بیشتر بر اقشار و دهک‌های پایینی و زمانی که تورم بیشتر از سمت اقلام غیر خوراکی باشد فشار تورمی در دهم‌های پر درآمد بیشتر است.

تورم ماهانه در دهک اول در دی ماه ۳.۲ درصد برآورد شده، این درحالیست که تورم در دهک دهم ۶.۹ درصد برآورد شده است. این اختلاف متأثر از بالاتر بودن تورم غیر خوراکی در دی ماه است. دولت با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال موجب شد شاهد افزایش شدید قیمت‌ها الخصوص جهش بهای اقلام خوراکی باشیم، از همین رو تورم دهک نخست در خرداد ماه نزدیک به ۲۰ درصد و تورم دهک دهم حدود ۸ درصد به ثبت رسید. پس از تخلیه اثر تورمی این جراحی اقتصادی، تقریبا از مرداد ماه شاهد این بوده ایم که تورم دهک دهم بالاتر از تورم دهک اول بوده است. به ویژه از آغاز پاییز اختلف میان تورم این دو دهک چشمگیر‌تر شد، این امر نشان می‌دهد فشار تورمی در چند ماه گذشته بیشتر بر روی اقلام غیر خوراکی بوده است.

اختلاف تورم فقیر و غنی شدت گرفت

منبع: اکوایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین