کد خبر: ۸۲۲۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴

جوشش چشمه «کیو» در خرم‌آباد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از جوشش چشمه فصلی «کیو» در مرکز این استان خبر داد.
جوشش چشمه «کیو» در خرم‌آباد
آفتاب‌‌نیوز :

داریوش حسن نژاد امروز پنج شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها، اظهار داشت: به دنبال بارندگی‌های اخیر سرچشمه سراب «کیو» در شهر خرم آباد بعد از مدت‌ها سکون، دوباره جوشید.

وی، گفت: در پی نزولات جوی برف و بارندگی‌های بهمن ماه سال جاری، دبی بسیاری از چشمه‌ها افزایش و حتی بعضی از چشمه‌های فصلی که خشک بودند جوشش یافتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، گفت: در این راستا چشمه‌های فصلی، چشمه سراب «کیو» در داخل شهر خرم آباد جوشش یافتند.

حسن نژاد، افزود: این چشمه از نوع سرریزی است و مخزن آن سازند سروک و احتمالاً ایلام-سورگاه سفید کوه با دبی اولیه حدود ۸۰ لیتر در ثانیه بوده که بعد از مدت‌ها خاموشی، جوشش کرده و در صورت تداوم بارش‌ها دبی آن افزایش یافته و تا چند ماه آینده جاری شدن آن ادامه خواهد یافت.

وی، بیان داشت: این چشمه جذاب در شهر زیبای خرم آباد قرار داشته که خروش دوباره آن باعث رونق گردشگری و زیبایی هرچه بیشتر شهر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دریاچه «کیو» خرم آباد یکی از منحصر به فردترین و زیباترین دریاچه‌های استان لرستان است که در شمال غربی شهرستان خرم آباد و در کنار پارک «کیو» قرار دارد.

«کیو»، در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و وجه تسمیه آن آب زلال و عمیق این دریاچه است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

این دریاچه با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه‌های پر آب دره خرم آباد، این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

آب این دریاچه از چشمه‌ای که در زیر آن قرار دارد تأمین می‌شود، مساحت دریاچه «کیو» هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.

این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری برخوردار است، این دریاچه علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر نیز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین