کد خبر: ۸۲۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

صعود دلار، ریزش قیمت نفت

قیمت‌های نفت هفته گذشته هفت درصد ریزش کردند و در پی گزارش اشتغال عالی آمریکا برای ژانویه که باعث صعود ارزش دلار شد، قیمت نفت برنت به پایین مرز ۸۰ دلار سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به پایین کانال ۷۰ دلار عقب نشست.
صعود دلار، ریزش قیمت نفت
آفتاب‌‌نیوز :

آمار اشتغال مطلوب آمریکا سابق بر این قیمتهای نفت را بالا می برد اما این بار چنین نشد. آمار وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور ماه میلادی گذشته، ۵۱۷ هزار شغل جدید ایجاد کرده است که تقریبا سه برابر بالاتر از رشد ۱۸۸ هزار شغل جدید بود که اقتصاددانان برای ژانویه پیش بینی کرده بودند و در مقایسه با آمار بازبینی‌شده ۲۶۰ هزار شغل جدید در دسامبر، رشد دو برابری داشت. این عملکرد خوب، چالش جدیدی برای فدرال رزرو ایجاد می کند که امیدوار بود افزایش سریع نرخ بهره در سال گذشته، بازار کار و دستمزد را به حد کافی متوازن کرده تا نرخ تورم به هدف این بانک برگردد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در مارس، با دو دلار و ۴۹ سنت معادل ۳.۲ درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته شاخص نفت آمریکا بیش از ۷.۵ درصد کاهش یافت و به کاهش حدود ۹ درصد در سه ماه گذشته اضافه کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس، دو دلار و ۲۳ سنت معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و در ۷۹ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته حدود ۷.۵ درصد کاهش داشت. از ابتدای فوریه تاکنون، نفت برنت ۵.۴ درصد کاهش داشته و به کاهش ۶.۵ درصدی که در ژانویه و دسامبر داشت، افزود.

شاخص دلار و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا که معمولا رابطه معکوس با داراییهای ریسک دار شامل سهام و کالا دارند، افزایش یافتند و اگر بانک مرکزی آمریکا در باره برنامه خود برای ملایم کردن افزایش نرخ بهره در سال جاری بازنگری کند، ممکن است به روند افزایشی شان ادامه دهند.

بانک مرکزی آمریکا از افزایش ۵۰ درصدی نرخ بهره در دسامبر به افزایش ۲۵ واحدی در فوریه عقب نشینی کرد. با این حال، در اظهاراتی که نشان دهنده چالش دشوارتر برای امسال است، جرم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه گذشته اظهار کرد: اگرچه روند رشد اشتغال در اواخر سال گذشته آهسته شد اما بازار کار همچنان خارج از توازن است.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در در راستای سیاست انقباض پولی که از مارس سال ۲۰۲۲ آغاز شد، ۴۵۰ واحد افزایش داده است. این سیاست دو سال پس از آن به اجرا گذاشته شد که در دوران شیوع ویروس کرونا، هزاران میلیارد دلار کمک برای پشتیبانی از اقتصاد هزینه شد و به تورم افسار گسیخته منتهی شد.

رئیس سوئدی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد کشورهای این بلوک، با پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تعیین سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه، موافقت کردند.

دیپلماتهای اتحادیه اروپا اظهار کردند: سقف قیمتی که مورد موافقت سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است، ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای فرآورده‌های نفتی گران قیمت روسیه مانند دیزل و سقف قیمت ۴۵ دلار در هر بشکه برای فرآورده‌های ارزان تر مانند نفت کوره است. پیشنهاد این است که مکانیزم‌های سقف قیمت مذکور از روز یکشنبه اجرایی شوند.

کرملین هشدار داد تحریمهای اتحادیه اروپا علیه فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه، باعث عدم توازن بیشتر بازارهای انرژی جهانی خواهد شد.

در این بین، تحلیلگران گروه بانکی ANZ، به جهش چشمگیر ترافیک در ۱۵ شهر بزرگ چین پس از تعطیلات سال نو قمری اشاره کردند اما همچنین خاطرنشان کردند که معامله گران چین در بازار، نسبتا غایب بوده اند.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه آمریکا، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی هفته گذشته، بزرگترین کاهش را از ژوئن سال ۲۰۲۰ به این طرف داشته است. شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا با ۱۰ حلقه کاهش، به ۵۹۹ حلقه رسید که پایینترین میزان از سپتامبر بود و شمار دکلهای حفاری گاز، با دو حلقه کاهش، به ۱۵۸ حلقه رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین