کد خبر: ۸۲۲۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

ریزش قیمت مواد غذایی در جهان

آژانس غذای سازمان ملل‌متحد روز جمعه اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ژانویه برای دهمین ماه متوالی کاهش یافت و اکنون حدود ۱۸ درصد از بالاترین رکورد مارس گذشته، پس از درگیری روسیه و اوکراین کاهش یافته است.
ریزش قیمت مواد غذایی در جهان
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی فائو در ماه گذشته به طور میانگین ۱۳۱.۲ واحد در مقابل ۱۳۲.۲ در ماه دسامبر بود و این پایین‌ترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۱ بود. رقم دسامبر نسبت به برآورد اولیه ۱۳۲.۴ کاهش یافت.

به گفته فائو، کاهش قیمت روغن‌های گیاهی، لبنیات و شکر به کاهش این شاخص کمک کرد، در حالی که غلات و گوشت تا حد زیادی ثابت ماندند. فائو در برآوردهای جداگانه، پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ از ۲.۷۵۶ میلیارد تن به ۲.۷۶۵ میلیارد تن افزایش داد.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه ژانویه تنها ۰.۱ درصد رشد ماهانه داشت و نسبت به سال قبل ۴.۸ درصد افزایش داشت. قیمت بین‌المللی گندم به دلیل افزایش سرعت بیش از انتظارات تولید در استرالیا و روسیه، ۲.۵ درصد کاهش یافت. در مقابل، برنج ۶.۲ درصد جهش کرد که تا حدی ناشی از تقاضای قوی محلی در برخی از کشورهای صادرکننده آسیایی بود.

فائو با نگاهی به سال ۲۰۲۳ گفت که نشانه‌های اولیه حاکی از گسترش احتمالی کشت گندم زمستانه در نیمکره شمالی است. با این حال، هشدار داد که هزینه‌های بالای کود ممکن است بر عملکرد تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۲.۷۷۹ میلیارد تن برسد. تخمین برای ذخایر جهانی غلات ۸۴۴ میلیون تن بود که نسبت جهانی ذخیره به مصرف برای سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ را از ۳۰.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به ۲۹.۵ درصد کاهش داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین