کد خبر: ۸۲۲۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴

انتشار تصویری از ابر‌های تیره مریخ

طلوع خورشید مریخی در تصویر جدید «استقامت» از پشت پوشش ابری پراکنده قابل مشاهده است.
انتشار تصویری از ابر‌های تیره مریخ
آفتاب‌‌نیوز :

مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا تصویری از آسمان سیاره سرخ را به اشتراک گذاشته است که در یک سایه مه‌آلود دیده می‌شود.

در حوالی نقطه اوج تابستان مریخ (که در ۱۲ ژوئیه امسال رخ خواهد داد)، فضاپیما‌هایی که به دور مریخ می‌چرخند، پوشش ابر زیادی را در نیمکره شمالی آن مشاهده کرده‌اند.

در این تصویر که در ۲۹ ژانویه گرفته شده است، طلوع خورشید مریخی از پشت پوشش ابری پراکنده قابل مشاهده است. ابر‌ها به دلیل کم بودن آب در جو مریخ بسیار نازک هستند. با توجه به بیانیه ناسا، اگر تمام آب موجود در جو مر‌یخ روی سطح این سیاره باشد، لایه‌ای نازک‌تر از یک رشته موی انسان تشکیل می‌شود.

مر‌یخ مانند زمین دارای چهار فصل است، اما آن‌ها با آنچه که ما در سیاره مرطوب و قابل سکونت خود تجربه می‌کنیم، کمی متفاوت هستند. یک سال مریخی با ۶۸۷ روز زمینی برابری می‌کند، بنابراین فصل‌های آن نیز بیشتر طول می‌کشد. آن‌ها همچنین نسبت به زمین بی‌ثبات‌تر هستند. به عنوان مثال در نیمکره شمالی مریخ، بهار ۱۹۴ روز طول می‌کشد، در حالی که فقط ۱۴۲ روز آن قسمت پاییز می‌شود. همچنین باید توجه کرد که جو مر‌یخ فقط یک درصد چگالی زمین را دارد و کل سیاره بسیار سردتر است.

وظیفه اصلی استقامت، عکاسی از ابر‌ها نیست. مریخ نورد ناسا در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ روی این سیاره فرود آمد تا تاریخ زمین‌شناسی آن را بهتر درک و نشانه‌هایی از حیات باستانی بالقوه در آن پیدا کند. برای این منظور، استقامت در حال جمع‌آوری نمونه‌های سنگی از این سیاره است و ناسا قصد دارد با انجام یک مأموریت بلندپروازانه که برای اوایل دهه ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده، آن‌ها را برای مطالعه بیشتر به زمین ارسال کند. مریخ‌نورد ناسا هفته گذشته انبار کردن نمونه‌های سیاره سرخ را تکمیل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین